Frans Snyders: Hanengevecht
grootse opzet van deze expositie, die mogelijk werd
gemaakt door de Belgische rijkspostspaarbank, de Al
gemene Spaar- en Lijfrentekas" ter gelegenheid van
het eeuwfeest van deze instelling, waren er voldoende
schilderijen van wei.nig bekende meesters aanwezig
die zeker de aandacht verdienen.
Thans is het wel zo dat het werk van de gebroeders
De Vos meer bekendheid geniet dan vroeger, toen
zij helemaal in de schaduw van Rubens, Van Dyck en
Jordaens verdwenen. Op een tentoonstelling als te
Brussel leert men opnieuw de waarheid beseffen van
hoeveel belang juist de middelmatige" schilders zijn
in het culturele kader van hun tijd. De portretten van
Cornelis de Vos waren zeer gewild als wandversiering
in de huiskamers van de gegoede burgers in het tijd
perk van de barok. Wanneer het houden van maat een
van de grootste burgerdeugden is, dan vinden we dat
in de portretten van De Vos terug. Zijn werk weer
spiegelt het klimaat, de geest van de maatschappij van
zijn tijd. Edith Greindl heeft in haar biografie van
Cornelis de Vos gezegd dat zijn kracht vooral lag in
het kinderportret. ,,Dans les représentations de I'enfant,
Rubens avait surtout exprimé Ie cöté affectueux du
modèle, tandis que van Dyck tentait de dégager la
personnalité future. Corneille de Vos congoit I'enfant
dans son aspect Ie plus particulier et Ie plus attrayant:
la candeur".
Dierenschilder
Van Paulus de Vos hing er een groot doek, ruim 2 bij
3y2 m, de Hertejacht genoemd. Als dierenschilder
wordt hij nogal eens verward met zijn zwager Frans
Snyders, van wie wij het Hanengevecht reproduceren.
Dit paneel is van 1625. ,,De beweeglijkheid die hij
vroeger moeilijk wist weer te geven, bereikt hij hier
op verrassende wijze. Hij laat de compacte massa van
de haan van het hoenderhof contrasteren met de los
sere vormen van de Indische haan". Van Wildens was
een Landschap met herders aanwezig. Beter dan om
het even welke landschapschilder uit zijn tijd, heeft hij
zich het voorbeeld van P. P. Rubens weten eigen te
maken. Hij kopieerde landschappen van de meester,
en schilderde soms de achtergrond in zijn figuren-
compositie, zoals b.v. voor de Medici-galerij".
Over landschapschilders gesproken. Van Adriaen van
Stalbemt was het Landschap met Tobias en de engel
aanwezig, in 1963 te Dordrecht tentoongesteld. Deze
te Antwerpen geboren schilder moest om den gelove
op het einde van de 16e eeuw uitwijken naar Middel
burg. Later is hij naar Antwerpen teruggekeerd.
292