Frans Snyders: Hanengevecht grootse opzet van deze expositie, die mogelijk werd gemaakt door de Belgische rijkspostspaarbank, de Al gemene Spaar- en Lijfrentekas" ter gelegenheid van het eeuwfeest van deze instelling, waren er voldoende schilderijen van wei.nig bekende meesters aanwezig die zeker de aandacht verdienen. Thans is het wel zo dat het werk van de gebroeders De Vos meer bekendheid geniet dan vroeger, toen zij helemaal in de schaduw van Rubens, Van Dyck en Jordaens verdwenen. Op een tentoonstelling als te Brussel leert men opnieuw de waarheid beseffen van hoeveel belang juist de middelmatige" schilders zijn in het culturele kader van hun tijd. De portretten van Cornelis de Vos waren zeer gewild als wandversiering in de huiskamers van de gegoede burgers in het tijd perk van de barok. Wanneer het houden van maat een van de grootste burgerdeugden is, dan vinden we dat in de portretten van De Vos terug. Zijn werk weer spiegelt het klimaat, de geest van de maatschappij van zijn tijd. Edith Greindl heeft in haar biografie van Cornelis de Vos gezegd dat zijn kracht vooral lag in het kinderportret. ,,Dans les représentations de I'enfant, Rubens avait surtout exprimé Ie cöté affectueux du modèle, tandis que van Dyck tentait de dégager la personnalité future. Corneille de Vos congoit I'enfant dans son aspect Ie plus particulier et Ie plus attrayant: la candeur". Dierenschilder Van Paulus de Vos hing er een groot doek, ruim 2 bij 3y2 m, de Hertejacht genoemd. Als dierenschilder wordt hij nogal eens verward met zijn zwager Frans Snyders, van wie wij het Hanengevecht reproduceren. Dit paneel is van 1625. ,,De beweeglijkheid die hij vroeger moeilijk wist weer te geven, bereikt hij hier op verrassende wijze. Hij laat de compacte massa van de haan van het hoenderhof contrasteren met de los sere vormen van de Indische haan". Van Wildens was een Landschap met herders aanwezig. Beter dan om het even welke landschapschilder uit zijn tijd, heeft hij zich het voorbeeld van P. P. Rubens weten eigen te maken. Hij kopieerde landschappen van de meester, en schilderde soms de achtergrond in zijn figuren- compositie, zoals b.v. voor de Medici-galerij". Over landschapschilders gesproken. Van Adriaen van Stalbemt was het Landschap met Tobias en de engel aanwezig, in 1963 te Dordrecht tentoongesteld. Deze te Antwerpen geboren schilder moest om den gelove op het einde van de 16e eeuw uitwijken naar Middel burg. Later is hij naar Antwerpen teruggekeerd. 292

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1965 | | pagina 24