Mary Schorer en Johan Huizinga in de tuin van Toorenvliedt,
c. 1901.
leden van de familie Boddaert kan men sociale bewo
genheid niet ontzeggen. We behoeven in dit verband
alleen de naam van Elisabeth Boddaert te noemen met
haar tehuizen voor schoolgaande kinderen, die later als
reclasseringsinstellingen door de regering zijn overge
nomen. Wat Marie Boddaert schreef over haar positie
als meisje, gold ook voor haar jongere tijdgenote Mary
Schorer. Zij die haar hebben gekend, bewaren het
beeld van een energiek en soms opstandig meisje. Lite
rair ontwikkeld en uitstekend pianiste als ze was, kon
het leven van „uitgaand meisje" in Middelburg haar
generlei voldoening geven. In dit verband moet ook
haar leiding der kinderoperettes worden gezien, die zij
overnam van ,,de dames Luteyn", samenstelsters en
leidsters van talrijke „sprookjes op muziek", waarin
Mary als schoolmeisje dikwijls een hoofdrol had vervuld.
Zij greep deze beperkte kans om zich nuttig te maken
aan, zeker ook terwille van de omgang met kinderen,
van wie ze hield en die ze begreep, maar niet minder
om de sociale achtergrond, door de steun, die jaarlijks
via deze opvoeringen aan „Kindervoeding" werd ver
leend, door de Middelburgse jeugd uit de gehele bur
gerij, van aristocratie tot middenstand. Van kliekgeest
was bij haar geen sprake, als enig criterium gold: kun
je zingen en acteren, eventueel dansen in minder
of meerdere mate. Uit de laatste categorie werden dan
de hoofdrollen gekozen. Inderdaad bleef de „werkende
stand" hier buiten. De eerste stappen om de arbeiders
jeugd tot begrip van kunst op te leiden, zou van „Ons
Huis" uitgaan, waarvan Herman Snijders één der op
richters was en waar Marie Berdenis van Berlekom
de zangcursus op zich nam. Eerstgenoemde was
ook een drijvende kracht in „Uit Het Volk - Voor
het Volk", een vereniging, die gericht was op wat men
thans verbetering van de vrije-tijdsbesteding zou noe
men. Herman Snijders was vrijzinnig democraat.
Johan Huizinga, de cultuurhistoricus met wie
Mary Schorer zich in 1901 verloofde, schreef voor haar
het zangspel voor kinderen in drie bedrijven „Elidore",
met muziek van J. Cleuver. Het. spel werd 21 en 23
december 1901 in de Schouwburg te Middelburg op
gevoerd als afscheidsvoorstelling, waarbij Mary's ver
diensten in het licht werden gesteld. Men herkent in
Uitvoering kinderoperette Nehalennia 29 maart 1894: staande van links naar rechts: Emma Bauer,
Anna Dhont, Greta van Woelderen, Mary Schorer, Constance Boogaert, Peronne Boogaert, Hedwig
Japikse, Dora Sibinga, Betzy van Hoek; zittend daarvoor van links naar rechts: Louis Dhont, Ella
Salberg, Anne Bolle, Agatha Bijlsma, Dina de Liefde, Marius Kakebeeke; voorste rij zittend van links
naar rechts: Helena van Woelderen, Helena Borsius, Mina de Fouw, Helena Heyse; liggend Annie Japikse.
22