Uiteraard komen ook de gevolgen van de vaste verbindingen en de te verwachten ont wikkeling in de toekomst ter sprake bij een dergelijke onderneming. Over het kosten aspect is in deze betrekkelijk korte termijn nog geen oordeel gevormd. De eerste indruk is, dat het de vraag zal zijn of de transport kosten zullen dalen. Men ziet echter wel an dere gunstige aspecten. Het isolement is ver broken en dat zal ongetwijfeld belangrijke psychologische gevolgen hebben. Voor het bedrijfsleven ziet men de grootste betekenis echter op een ander gebied. In de eerste plaats voor het bedrijf zelf. De lange wacht tijden bij de veren zijn vervallen waardoor de bedrijfsvoering meer regelmatig kan wor den hetgeen voor de planning en voor de eigenlijke bedrijfsvoering belangrijke gevol gen heeft. In de tweede plaats „zit men er dichter bij". Door de vaste verbindingen kan men steeds naar de afnemers toe. Men kan daarom de indeling van de rayons, de be stelling van de verkochte produkten op een meer rationele wijze verzorgen en een bete re service verlenen. De slagkracht is derhal ve vergroot en dit kan voor de ontwikkeling van het bedrijfsleven van grote betekenis worden. B. ZIERIKZEË. Centrumgemeente op Schouwen- Duiveland, waar belangrijke onderwijsinstel lingen, industrieën, middenstandsbedrijven, overheidsdiensten enz. zijn gevestigd- Aantal inw. 7532 (1 jan. 1966). Oppervlakte 2263 ha. Gemeentewapen: In rood een klimmende leeuw van zwart. Gebouwd aan een zijarm (thans Oude Ha ven, waarvan het grootste deel in 1871 en 1891 is gedempt) van de Gouwe*, die tussen Schouwen en de schorren, waaruit Duiveland is ontstaan, stroomde. Deze Gouwe was een belangrijk onderdeel van de vaarweg tussen Vlaanderen en Holland. De scheepvaart op Brabant en Engeland ging langs de Ooster- schelde of door het Brouwershavense gat en dan tussen de eilanden Schouwen en Duive land door de genoemde Gouwe. Een legen de verhaalt, dat Zz. in 849 zou zijn gesticht door zekere Zierik aan de Ee (Zieriks-Ee). Stadsrecht verleend door graaf Willem II in 1248. Het is echter niet uitgesloten, dat er een oudere stadsbrief is geweest (Floris III). De stad werd belegerd door de Vlamingen in 1205 en 1303/4 (Grimaldi) en door de Spanjaarden in 1575/6. De regering koos in 1572 de zijde van de Prins. De in de 13e eeuw met wallen en poorten versterkte handels- en koopmansstad heeft ca. 1325 zijn tegenwoordige omvang binnen de wallen gekregen. Buiten de muur stonden het leprozenhuis en 's-Heer Lauwendorp (in 1920 opnieuw bebouwd). Het rechtsgebied was tevoren in 1303 en 1304 reeds uitgebreid met het Quaelambacht (later Poortambacht) en het aangrenzende ambacht Borrendamme. In 1566 enige ambachtsheerlijkheden aan gekocht, die tezamen de Vier Bannen van Duiveland vormden (verkocht in 1725). De kern van Zz. was het grafelijk hof, dat was gelegen ten westen van de latere St. Lievens Monstertoren. De restanten van dit complex zijn in het begin van de 17e eeuw gesloopt. Eerst na de ramp van febr. 1953 zijn buiten de oude wallen nieuwe woonwijken gebouwd (Malta, Kaaskenswater en Plan West) en in dustrieterreinen aangelegd. Naast de koophandel en vrachtvaart, voorn, gedreven op Frankrijk, Spanje, Portugal, Noorwegen, IJsland en de Oostzeelanden, waren belangrijke bronnen van bestaan de zoutwinning (darinkdelven), het raffineren van geïmporteerd zout, meekrap-, wol- en lakenhandel, alsmede lakenbereiding en ha ringvisserij. De kooplieden hadden in het midden van de 14e en 15e eeuw de bloei tijd aan de oever van de Sont nederzet tingen in Skanör en Falsterbo. Ook lieten zij zich op de Hanzedagen vertegenwoordigen. Zz. (evenals Middelburg) was niet onderwor pen aan het stapelrecht van Dordrecht (se dert 1380). Van grote waarde waren enige privileges, die de bewoners van Schouwen verplichtten hun koren en meekrap binnen Zz. te verhandelen en uitsluitend aldaar hun ambachten uit te oefenen. Karei V bepaalde in 1531, dat alle meekrap, die op Schouwen was verbouwd, te Zz. moest worden gekeurd. Voorn, oorzaken van de vermindering van de welvaart waren stadsbranden, pestepide mieën en oorlogen ter zee. In 1543 stonden hier 1301 huizen. De moord in 1472 begaan op 2 regerings commissarissen van Karei de Stoute, die voor de invoering van nieuwe belastingen een bezoek aan de stad brachten, werd streng gestraft met de terechtstelling van 12 burgers en een hoge boete. Bovendien werden de privileges in beslag genomen en eerst na vijf jaar teruggegeven. Wegens in 1491 aan de Hoeken te Sluis verleende steun gaf kei zer Maximiliaan zijn veldheer Albrecht van Saksen opdracht Zz. te bezetten. Als straf werden tegen de Zuid- en Noordhavenpoort blokhuizen gebouwd (afgebroken 1507). Na de verzanding en gedeeltelijke inpolde ring van de Gouwe (in 1843 geheel afgeslo ten) is in de jaren 1597-1602 een kanaal ge graven van de zuidelijke stadsgracht, die als haven werd ingericht (Nieuwe Haven), naar de Oosterschelde. De verbinding via een dam tussen de eilanden Schouwen en Duive land, die ca. 1610 gereed kwam, maakte Zz. tot marktplaats van agrarische produkten. Belangrijk was verder de kaasmarkt, die evenwel door de achteruitgang van de vee stapel, als gevolg van de verzilting van de grond op het eiland, in verval is geraakt. Het inwoneraantal bedroeg in het midden van de 17e eeuw naar schatting 9800. 87

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1966 | | pagina 51