mm
i
vi
F. HART NÏBBRJG» 'Zvateïaodc- en f,aren.
'St.v.u: bsvT
Vjieniinmeftcs
2v>n ea w<v>
fmic
Gt sjziJi ëzg
Dórp&stm&tjfr'
Achter dxssfi
f *00,
- <lk>, i
m,-
v TÉA;
Ï30,-
JACOB A VAN HHEMSKLRCK, Domburg; ui
's tiravenhage.
2A Cieraniants 13Ö, -
BJoM »W
BO)>ehfe,m hij i lo-mbus;.; 123
/Comer MXi
1 .anckcfep - 290
Oude vsssdjcr, Sithograpfeje, jsor in !ijsS 3f
Zondsgrrjidisg, als vörea 30.
29,
35
JAN HEYS£, Middelburg.
33, A?uemu5>35'"h isessja ank kn>d
3C>, rm-sjt. (wgw&m Mr De V
32, SAome's dans
39, Jong sieisje met-kin J
39.
40. ■JCievik/tae
41. Siadbttis te Veere, ieekemxig
P. MONDRIAAN, Amsterdam.
32, ZmAv.sdte ke.-iuoi-cn-"v.-.:
43- Zueftwsdv hui-jje
ThJiiWmeri, ;:AT 2'hh: AbT'
■r m.
■m-Mï
- 223,
Bt~
- 74,-
iOO,
fm
v|(j
91
sx,..
ij»,
i&ilëp
een kunsttempel en over Toorop als de grootmeester
der moderne Nederlandsche schildersschool. Vermeulen
die het werk van de schilders in Elsevier's Geïllustreerd
Maandschrift besprak noemde vooral vier namen: Jan
Toorop, Piet Mondriaan, mej. C. Toorop en Jan Heyse.
,,Deze schilders zou men kunnen zeggen te behooren
tot de Cézanne-generatie bij wie, in een tijd, dat een
voluit groote kunst, eene kunst van monumentaal ver
band hoezeer begeerd in veler harten niet mo
gelijk is, in een tijd, dat de wanden nog zwijgen moe
ten, toch het behoef groeide om binnen de beperkende
omranding der schilderij-lijst wet en regel te vinden
voor een dekoratief evenwicht. Bij zulke schilders zijn
drang en doel te composeren één met het zien en
schilderen."
Tentoonstelling
Het zal de lezer duidelijk zijn dat de grote Mondriaan-
tentoonstelling in het Haags Gemeentemuseum, die deze
zomer werd gehouden, aanleiding werd voor de inhoud
van deze rubriek. De directeur van het museum schrijft
in de inleiding tot de uitvoerige catalogus, dat heden
ten dage wel alle twijfel over de aanvaarding van
Mondriaan als één van de grootste kunstenaars van
deze eeuw is opgeheven. In de catalogus wordt over j
de overgangsperiode 1909-1915 gesproken, de tijd dus
dat Mondriaan jaarlijks, op een enkele uitzondering na,
naar Walcheren kwam. Sprekend over de invloeden
van Jan Sluyters en de pointillistische werken van
Toorop, zegt de catalogus: ,,Pas in september 1908