Bouwput voor de Middensluis te Wemeldinge op 27 april 1864. Op de foto zijn 14 heistellingen in bedrijf te zien van het werk een kanaal te graven door Zuid- Beveland. Dronkers deed zijn concessie in de loop van 1851 over aan de „Maatschappij tot indijking van de ondiepten en aanwassen in de Oosterschel- de. Deze concessionaris begon in 1852 met de be dijking van de Bathpolders, maar verloor zijn ka pitaal bij enkele kort op elkaar volgende dijk doorbraken. Bij K.B. van 18 augustus 1856 kreeg de „Banque général Suisse de crédit international" te Genève, als spoorwegconcessionaris van de lijn Venlo Vlissingen, het recht om van de afdamming ge bruik te maken, maar reeds in 1858 werd deze concessie ingetrokken. Nederland dreigde door deze trage gang van zaken met spoorwegaanleg geheel achter te geraken op het buitenland. Nadat in het zittingsjaar 1859/1860 een voorstel van de regering tot afdamming van het Kreekrak en de bouw van een brug over het Sloe door de Staten-Generaal was verworpen, slaagde een vol gend kabinet erin de gevraagde kredieten voor af damming, zowel van het Kreekrak als van het Sloe, te verkrijgen. In 1861 kwam een dading van de concessionaris met de staat tot stand. Door de Staatsspoorwegen werd het werk verder uitge voerd en tot een goed einde gebracht. Na de opening van het Kanaal door Zuid-Beve land, werd de Kreekrakdam op 28 juni 1867 ge sloten. Op 31 juli van dat jaar reed de eerste spoortrein van Bergen op Zoom naar Goes over een hulpspoor over de dam en sedert 1 december 1870 werd aan voetgangers „vrije passage over de noordelijke berm van de dam gegund". 4. AANLEG KANAAL DOOR ZUID-BEVELAND De afdamming van het Kreekrak en de aanleg van het kanaal bleek voor particulieren een te hoog gegrepen zaak. Met de werken aan het kanaal werd pas in 1852 een begin gemaakt, maar tot meer dan het graven van een zeer onregelmatige bouwput voor de sluis te Hansweert is het niet ge komen. In maart 1855 werd de datum van opleve ring nader bepaald op 1 januari 1859. In augustus 1856 werd het werk voor 3 miljoen in Londen nogmaals aanbesteed en aanvankelijk krachtig aangepakt, doch wegens gebrek aan financiële middelen op 13 februari 1858 gestaakt. In 1862 werd de bouw van de schutsluizen (Mid densluizen) te Hansweert en Wemeldinge door het rijk (Staatsspoorwegen) her-aanbesteed en in ja nuari 1863 werd daadwerkelijk met de bouw be gonnen. In laatstgenoemd jaar werden ook de laat ste percelen graafwerk van het kanaal gegund. Tijdens het in den droge uitvoeren van dit graaf werk ontstonden, als gevolg van de slechte bodem gesteldheid nu en dan afschuivingen, waardoor een gedeelte van het kanaal alleen door baggeren op diepte was te krijgen. Ondanks deze tegenslag 175

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1966 | | pagina 3