Bouwput voor de Middensluis te Wemeldinge op 27 april 1864. Op de foto zijn 14 heistellingen in bedrijf te zien
van het werk een kanaal te graven door Zuid-
Beveland. Dronkers deed zijn concessie in de loop
van 1851 over aan de „Maatschappij tot indijking
van de ondiepten en aanwassen in de Oosterschel-
de. Deze concessionaris begon in 1852 met de be
dijking van de Bathpolders, maar verloor zijn ka
pitaal bij enkele kort op elkaar volgende dijk
doorbraken.
Bij K.B. van 18 augustus 1856 kreeg de „Banque
général Suisse de crédit international" te Genève,
als spoorwegconcessionaris van de lijn Venlo
Vlissingen, het recht om van de afdamming ge
bruik te maken, maar reeds in 1858 werd deze
concessie ingetrokken. Nederland dreigde door
deze trage gang van zaken met spoorwegaanleg
geheel achter te geraken op het buitenland.
Nadat in het zittingsjaar 1859/1860 een voorstel
van de regering tot afdamming van het Kreekrak
en de bouw van een brug over het Sloe door de
Staten-Generaal was verworpen, slaagde een vol
gend kabinet erin de gevraagde kredieten voor af
damming, zowel van het Kreekrak als van het Sloe,
te verkrijgen. In 1861 kwam een dading van de
concessionaris met de staat tot stand. Door de
Staatsspoorwegen werd het werk verder uitge
voerd en tot een goed einde gebracht.
Na de opening van het Kanaal door Zuid-Beve
land, werd de Kreekrakdam op 28 juni 1867 ge
sloten. Op 31 juli van dat jaar reed de eerste
spoortrein van Bergen op Zoom naar Goes over
een hulpspoor over de dam en sedert 1 december
1870 werd aan voetgangers „vrije passage over de
noordelijke berm van de dam gegund".
4. AANLEG KANAAL DOOR ZUID-BEVELAND
De afdamming van het Kreekrak en de aanleg van
het kanaal bleek voor particulieren een te hoog
gegrepen zaak. Met de werken aan het kanaal
werd pas in 1852 een begin gemaakt, maar tot
meer dan het graven van een zeer onregelmatige
bouwput voor de sluis te Hansweert is het niet ge
komen. In maart 1855 werd de datum van opleve
ring nader bepaald op 1 januari 1859. In augustus
1856 werd het werk voor 3 miljoen in Londen
nogmaals aanbesteed en aanvankelijk krachtig
aangepakt, doch wegens gebrek aan financiële
middelen op 13 februari 1858 gestaakt.
In 1862 werd de bouw van de schutsluizen (Mid
densluizen) te Hansweert en Wemeldinge door het
rijk (Staatsspoorwegen) her-aanbesteed en in ja
nuari 1863 werd daadwerkelijk met de bouw be
gonnen. In laatstgenoemd jaar werden ook de laat
ste percelen graafwerk van het kanaal gegund.
Tijdens het in den droge uitvoeren van dit graaf
werk ontstonden, als gevolg van de slechte bodem
gesteldheid nu en dan afschuivingen, waardoor
een gedeelte van het kanaal alleen door baggeren
op diepte was te krijgen. Ondanks deze tegenslag
175