Toetsingscriteria voor subsidiëring Het streven van rijk en provincie zal er vanzelfspre kend op gericht moeten zijn met de beschikbare be perkte subsidiefondsen een optimaal effect te bereiken. Bij de verdeling van subsidiefondsen zullen steeds be paalde subjectieve motiveringen een rol spelen, omdat voor de praktijk geen sluitend systeem van objectieve toetsingscriteria beschikbaar is. Niettemin is het vooral voor bovengemeentelijke instanties van belang tot een meer verfijnde afweging van subsidieprojecten te ko men. Dit geldt met .name voor de grotere projecten en complexen, die vaak miljoenen vergen. Deze dienen niet alleen een planologische, technische en land schappelijke toetsing te ondergaan, maar ook een zorg vuldige functioneel-economische toetsing. Dit houdt in, dat uitgaande van de potenties van een gebied of terrein wordt nagegaan of de geprojecteerde ont- sluitings- en inrichtingskosten in een gunstige verhou ding staan tot het te verwachten rendement. Dit rende ment kan dan bijvoorbeeld gemeten worden in aantal bezoekers, aantal recreatiedagen etc. Naarmate de at- tractiewaarde groter is en naarmate beter wordt inge haakt op de recreatieve behoeften, zal het rendement gunstiger uitvallen. Dit functioneel-economische aspect krijgt vaak onvol doende aandacht bij de opzet van recreatiecomplexen. In vele gevallen zijn de initiatiefnemers gemeentebe sturen, die alleen de mogelijkheden van hun eigen territoir aftasten. Een bepaald project komt daardoor niet steeds op de plaats waar het kostentechnisch het gemakkelijkst valt te realiseren, of waar de hoogste benuttingsgraad (economisch en sociaal rendement) kan worden verwacht. Soms ook schiet de functionele spe cialisatie tekort. Op zich zelf is het nuttig, om ver schillende elementen in een recreatiecomplex bijeen te brengen. Er moet dan echter bij voorkeur een zekere onderlinge samenhang zijn. Aan deze voor waarde is niet voldaan, wanneer zonder meer een jachthaven, een zwembad, een camping en een bun galowterrein naast elkaar worden geprojecteerd. Pun ten, die zich lenen voor een functionele specialisatie, bijvoorbeeld ten aanzien van de watersport, het so ciaal verblijfstoerisme, het luxe verblijfstoerisme of de massale dagrecreatie moeten worden uitgebuit. Dit kan voordelen inhouden, zowel ten opzichte van de exploitatiekosten als ten opzichte van de kwaliteit der voorzieningen. Vanuit provinciaal en gemeentelijk eigenbelang ge zien, kan men een project ook toetsen op de vraag of het voornamelijk bedoeld is voor de eigen bevolking (sociale functie) of voor de toeristen (economische functie). De economische functie van een project was vooral belangrijk in de periode, waarin de Zeeuwse economie stagneerde. Nu de perspectieven voor in dustrialisatie, havenontwikkeling en bevolkingsgroei zijn verbeterd en de zorg voor een hoogwaardig woon klimaat aan prioriteit wint, worden de recreatievoor zieningen voor de eigen bevolking belangrijker. Belangrijk is voorts om de geprojecteerde voorzienin gen te toetsen op de mate, waarin zij een algemeen dan wel een specifiek karakter dragen. Duinovergan gen, zwembaden en toeristische wegen richten zich op een breder publiek dan jachthavens, maneges en sportvliegvelden. In het algemeen verdienen de col lectieve" voorzieningen prioriteit boven de catego rale" voorzieningen. Toekomstig recreatiebeleid De recreatie in Zeeland heeft zich in eerste instantie kunnen inspireren op een belangrijk natuurlijk gege ven: de strand- en duingebieden. Verblijfs- en dag recreatie 'konden in de kuststrook tot een snelle bloei komen, zonder dat daarvoor op grote schaal over- heidsfondsen nodig waren. Het particuliere initiatief zorgde voor de uitbreiding van de verblijfsaccommo- datie. Met relatief bescheiden infrastructuurwerken (duinovergangen, parkeerterreinen etc.) kon een groot effect worden bereikt. Bij het ontwikkelen van nieuwe recreatiegebieden en -projecten achter de kust doen zich veel grotere or ganisatorische en financiële problemen voor. Zo heeft bijvoorbeeld de nog onvoltooide aankleding" van het Veerse Meer reeds miljoenen uit overheids- fondsen gevergd. Het Grevelingenbekken en het Zeeuwse Meer zullen ongetwijfeld nog veel omvang rijker subsidies vragen. Teneinde een optimaal rendement te verkrijgen over de tientallen miljoenen, die in de komende jaren in nieuwe recreatieprojecten zullen worden geïnvesteerd, is een weloverwogen recreatiebeleid nodig. Essentiële elementen daarin zijn; een goede coördinatie tussen de verschillende betrokken overheidsinstanties, team work tussen planologen, technici, economen en andere deskundigen alsmede een intensivering van het kosten- baten denken. Middelburg: Bij de pomp op de Vismarkt. Alleen voor ingewijden: „Keesje, Keesje, j'ei-t-er water bij gedaan; ik heb je met je flesje naar de pomp toe zien gaan". Foto Wim Riemens 40

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1967 | | pagina 4