Hoogelandse weg1916 commissie tot verbetering van de waterafvoer heeft de ingenieur van de Polder Walcheren een zake lijke nota geschreven, waarin hij de noodzaak van een stoomgemaal en verruiming van de water leidingen aantoont. Hij bepleit een billijke verde ling der lasten omdat door de ongelijke ligging van Walcheren de belangen zeer uiteenlopen. „Al- gemeene solidariteit en algemeen belang zijn woorden, die een mooien klank hebben, maar die hier niet ter sprake behoeven te komen. De be maling is een zuiver financieele onderneming, al thans voor het allergrootste deel, waarin iederen deelnemer, evenredig aan zijn aandeel, winst toe komt." Men is met de plannen tot bemaling bewesten het kanaal door Walcheren niet over een nacht ijs gegaan. Op den duur resulteerde de bestudering in twee plannen: een elektrisch gedreven gemaal te Middelburg of te Vlissingen. Ingenieur Boreel van de Polder Walcheren heeft de plannen van zijn voorganger opnieuw bestudeerd en verfijnd. Eindelijk koos men voor het gemaal aan de ka naaldijk bij Middelburg. Het gemaal Boreel werd in 1929 gebouwd. Het maakte aan veel water overlast een einde. Bij de eerste steenlegging droeg een der polder- besiuurders een gedicht voor: Zichtbaar zijn nu de bewijzen, van wetenschap in dezen tijd; 'n Kunstwerk staat hier te verrijzen voor Walcheren, belangrijk feit. Een ander kenmerk van het vooroorlogsche Wal cheren waren de bochtige en smalle wegen. In 1898 richt het Dagelijks bestuur van de Algemene Nederlandsche Wielrijdersbond een schrijven aan het polderbestuur van Walcheren met het verzoek de weg van Westkapelle naar Domburg ter hoogte van de Zandput te verbeteren. „Het zal U onge twijfeld niet onbekend zijn dat het rijwiel, sedert de laatste jaren, eene belangrijke plaats onder de vervoermiddelen inneemt en vooral in die streken, waar andere middelen van vervoer ontbreken, is het een onmisbaar voertuig geworden. Het grote belang dat de wielrijders van het eiland Wal cheren dus aan goed onderhouden wegen hebben zal U zeker met ons ten volle beamen. Niet alleen het rijwiel, in gebruik zoowel bij geneesheeren, ambtenaren en neringdoenden, zal baat vinden bij een goed onderhouden weg maar ook alle andere gebruikers van den weg zullen daardoor gebaat worden." In die dagen verschenen ook de eerste motorrijtuigen op Walcheren. Het griefde het polderbestuur dat „dergelijke rijtuigen onze wegen berijden zonder eenige tol te betalen". In een schrijven aan het gemeentebestuur van Sint- Laurens deelde het polderbestuur mee het op prijs te stellen indien Gedeputeerde Staten zouden mee werken een dergelijke tolheffing mogelijk te ma ken. In dezelfde brief maakt het polderbestuur bezwaar tegen een grotere snelheid voor motor rijtuigen dan 13 km per uur, „met het oog op onze smalle en kronkelende wegen". Aan de drie van dertien is iets veranderd, het zou ook 15 km kun nen zijn. Er is wèl iets veranderd. 181

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1967 | | pagina 109