Hoogelandse weg1916
commissie tot verbetering van de waterafvoer heeft
de ingenieur van de Polder Walcheren een zake
lijke nota geschreven, waarin hij de noodzaak van
een stoomgemaal en verruiming van de water
leidingen aantoont. Hij bepleit een billijke verde
ling der lasten omdat door de ongelijke ligging
van Walcheren de belangen zeer uiteenlopen. „Al-
gemeene solidariteit en algemeen belang zijn
woorden, die een mooien klank hebben, maar die
hier niet ter sprake behoeven te komen. De be
maling is een zuiver financieele onderneming, al
thans voor het allergrootste deel, waarin iederen
deelnemer, evenredig aan zijn aandeel, winst toe
komt."
Men is met de plannen tot bemaling bewesten het
kanaal door Walcheren niet over een nacht ijs
gegaan. Op den duur resulteerde de bestudering
in twee plannen: een elektrisch gedreven gemaal
te Middelburg of te Vlissingen. Ingenieur Boreel
van de Polder Walcheren heeft de plannen van
zijn voorganger opnieuw bestudeerd en verfijnd.
Eindelijk koos men voor het gemaal aan de ka
naaldijk bij Middelburg. Het gemaal Boreel werd
in 1929 gebouwd. Het maakte aan veel water
overlast een einde.
Bij de eerste steenlegging droeg een der polder-
besiuurders een gedicht voor:
Zichtbaar zijn nu de bewijzen,
van wetenschap in dezen tijd;
'n Kunstwerk staat hier te verrijzen
voor Walcheren, belangrijk feit.
Een ander kenmerk van het vooroorlogsche Wal
cheren waren de bochtige en smalle wegen. In
1898 richt het Dagelijks bestuur van de Algemene
Nederlandsche Wielrijdersbond een schrijven aan
het polderbestuur van Walcheren met het verzoek
de weg van Westkapelle naar Domburg ter hoogte
van de Zandput te verbeteren. „Het zal U onge
twijfeld niet onbekend zijn dat het rijwiel, sedert
de laatste jaren, eene belangrijke plaats onder de
vervoermiddelen inneemt en vooral in die streken,
waar andere middelen van vervoer ontbreken, is
het een onmisbaar voertuig geworden. Het grote
belang dat de wielrijders van het eiland Wal
cheren dus aan goed onderhouden wegen hebben
zal U zeker met ons ten volle beamen. Niet alleen
het rijwiel, in gebruik zoowel bij geneesheeren,
ambtenaren en neringdoenden, zal baat vinden
bij een goed onderhouden weg maar ook alle
andere gebruikers van den weg zullen daardoor
gebaat worden." In die dagen verschenen ook de
eerste motorrijtuigen op Walcheren. Het griefde
het polderbestuur dat „dergelijke rijtuigen onze
wegen berijden zonder eenige tol te betalen". In
een schrijven aan het gemeentebestuur van Sint-
Laurens deelde het polderbestuur mee het op prijs
te stellen indien Gedeputeerde Staten zouden mee
werken een dergelijke tolheffing mogelijk te ma
ken. In dezelfde brief maakt het polderbestuur
bezwaar tegen een grotere snelheid voor motor
rijtuigen dan 13 km per uur, „met het oog op onze
smalle en kronkelende wegen". Aan de drie van
dertien is iets veranderd, het zou ook 15 km kun
nen zijn. Er is wèl iets veranderd.
181