Economische balans van het deltaplan veel hoger zijn dan de post schade op de ba lans. Wie een uitkering krijgt zal daarvoor een nieuwe rendabele aanwending zoeken. VERDERE OVERWEGINGEN 1. De omvangrijke post zoetwaterbaten (B.6) duidt aan dat bij een verdere ontwikkeling van de zeehavens in Zuidwest-Nederland de kosten van verzilting, die hierdoor eventueel ontstaan, moeten worden ingecalculeerd. 2. De afsluiting van de Oosterschelde betekent dat daar geen zeehaven kan worden geprojecteerd. Trouwens de bereikbaarheid uit zee zou alleen ten koste van grote offers verwezenlijkt kunnen worden en geulen loodrecht op de kust zouden het kustbeeld verstoren. Tenslotte bieden de zeehavens aan de Westerschelde en in het Reimerswaal voldoende ruimte. Het Reimers- waalplan zou zelfs aanmerkelijk kunnen wor den vergroot. 3. Een westelijk bekken in de Oosterschelde ten behoeve van een getijcentrale zou onze balans enigszins verstoren. Een nadeel zou namelijk zijn dat de aanliggende landbouwgronden door de extra opzet van zout water via kwel meer van verzilting te lijden zouden hebben. 4. Een niet vermelde sluitpost is de betekenis die de Deltaverbindingen hebben voor de centrale Westerscheldeverbinding. De laatste zou zonder doorverbindingen veel later actueel worden. Het meerdere vooral internationale ver keer kan derhalve aan het Deltaplan en de Zeelandbrug worden toegerekend. Het be draagt enkele tientallen miljoenen guldens per jaar of enkele honderden miljoenen guldens ge kapitaliseerd. 5. Deze balans mag niet worden opgevat als het beslissende argument dat alles zo moet worden uitgevoerd. Het gaat er om aan te geven wat de kosten zijn van andere oplossingen die men om landschappelijke, sociale en planologische redenen zou prefereren. Zo kan men aflezen wat openlaten van de Oosterschelde zou kos ten. De beslissing hiertoe ligt in handen van de beleidsorganen en niet in die van de eco noom 2). CALCULATIEMETHODE EN economische balans geeft een economisch „masterplan", dat een wisselend systeem van deelplannen omvat. Alle posten zijn econo misch gewaardeerd. Tegenover de investeringen zijn gekapitaliseerde baten gesteld. Investeringen vormen immers een bedrag ineens, baten keren iedere dag of jaar terug. Om een vergelijkbare opstelling te krijgen worden de baten gekapitali seerd. Neemt men een gangbaar rentepercentage van 6 dan brengt een bedrag van 100,per jaar 6,op. Omgekeerd kan men 6,per jaar met de factor 100/6 vermenigvuldigen om het kapitaalbedrag te krijgen. Men mag echter niet alle baten kapitaliseren. Zo moet men aangekochte grondstoffen aftrekken. Ook gewone lonen en in komens en rente mag men niet meetellen. Die kun nen elders, bij geheel andere aanwendingen even zeer worden verdiend. Zij kunnen niet aan het Deltaplan worden toegerekend, maar aan de dra gers van de produktiefactoren arbeid en kapitaal. Alleen „overschotten" komen op rekening van het Deltaplan. Het duidelijkst springt dit in het oog bij de post recreatie, maar ook bij de post visserij. Alle posten worden op grond van dit principe ge analyseerd. Aan de kostenzijde staat onder meer de visserij- schade. Hierbij is bijvoorbeeld de boekwaarde van de panden opgenomen en niet de eventuele hogere schadevergoeding. De laatste wordt na melijk een opnieuw rendabele investering. Na- tionaal-economisch gesproken is alleen de waarde van wat verloren gaat schade. 135

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1967 | | pagina 63