Economische balans van het deltaplan
veel hoger zijn dan de post schade op de ba
lans. Wie een uitkering krijgt zal daarvoor een
nieuwe rendabele aanwending zoeken.
VERDERE OVERWEGINGEN
1. De omvangrijke post zoetwaterbaten (B.6) duidt
aan dat bij een verdere ontwikkeling van de
zeehavens in Zuidwest-Nederland de kosten van
verzilting, die hierdoor eventueel ontstaan,
moeten worden ingecalculeerd.
2. De afsluiting van de Oosterschelde betekent dat
daar geen zeehaven kan worden geprojecteerd.
Trouwens de bereikbaarheid uit zee zou alleen
ten koste van grote offers verwezenlijkt kunnen
worden en geulen loodrecht op de kust zouden
het kustbeeld verstoren. Tenslotte bieden de
zeehavens aan de Westerschelde en in het
Reimerswaal voldoende ruimte. Het Reimers-
waalplan zou zelfs aanmerkelijk kunnen wor
den vergroot.
3. Een westelijk bekken in de Oosterschelde ten
behoeve van een getijcentrale zou onze balans
enigszins verstoren. Een nadeel zou namelijk
zijn dat de aanliggende landbouwgronden door
de extra opzet van zout water via kwel meer
van verzilting te lijden zouden hebben.
4. Een niet vermelde sluitpost is de betekenis die
de Deltaverbindingen hebben voor de centrale
Westerscheldeverbinding. De laatste zou zonder
doorverbindingen veel later actueel worden.
Het meerdere vooral internationale ver
keer kan derhalve aan het Deltaplan en de
Zeelandbrug worden toegerekend. Het be
draagt enkele tientallen miljoenen guldens per
jaar of enkele honderden miljoenen guldens ge
kapitaliseerd.
5. Deze balans mag niet worden opgevat als het
beslissende argument dat alles zo moet worden
uitgevoerd. Het gaat er om aan te geven wat
de kosten zijn van andere oplossingen die men
om landschappelijke, sociale en planologische
redenen zou prefereren. Zo kan men aflezen
wat openlaten van de Oosterschelde zou kos
ten. De beslissing hiertoe ligt in handen van de
beleidsorganen en niet in die van de eco
noom 2).
CALCULATIEMETHODE
EN economische balans geeft een economisch
„masterplan", dat een wisselend systeem van
deelplannen omvat. Alle posten zijn econo
misch gewaardeerd. Tegenover de investeringen
zijn gekapitaliseerde baten gesteld. Investeringen
vormen immers een bedrag ineens, baten keren
iedere dag of jaar terug. Om een vergelijkbare
opstelling te krijgen worden de baten gekapitali
seerd. Neemt men een gangbaar rentepercentage
van 6 dan brengt een bedrag van 100,per
jaar 6,op. Omgekeerd kan men 6,per
jaar met de factor 100/6 vermenigvuldigen om het
kapitaalbedrag te krijgen. Men mag echter niet
alle baten kapitaliseren. Zo moet men aangekochte
grondstoffen aftrekken. Ook gewone lonen en in
komens en rente mag men niet meetellen. Die kun
nen elders, bij geheel andere aanwendingen even
zeer worden verdiend. Zij kunnen niet aan het
Deltaplan worden toegerekend, maar aan de dra
gers van de produktiefactoren arbeid en kapitaal.
Alleen „overschotten" komen op rekening van het
Deltaplan. Het duidelijkst springt dit in het oog
bij de post recreatie, maar ook bij de post visserij.
Alle posten worden op grond van dit principe ge
analyseerd.
Aan de kostenzijde staat onder meer de visserij-
schade. Hierbij is bijvoorbeeld de boekwaarde
van de panden opgenomen en niet de eventuele
hogere schadevergoeding. De laatste wordt na
melijk een opnieuw rendabele investering. Na-
tionaal-economisch gesproken is alleen de waarde
van wat verloren gaat schade.
135