opgeheven) veerdiensten, namelijk voor ruim 1 mil
joen auto's (bij Tinbergen was dit 1'/2 miljoen).
Er ontstaat dus een eindbedrag van 31,9 miljoen.
Dit wordt voor de verkeersgroei verdrievoudigd
en gekapitaliseerd en levert een eindbedrag op
van 1.600 miljoen. Voor de Oosterscheldedam is
geen verkeerswaarde opgenomen.
8. Private netto-voordelen recreatie
Er is voor de posten I en II een berekening ge
maakt van 5 miljoen overnachtingen en 8 miljoen
dagrecreatiedagen (in 1966 had Zeeland ruim 4
miljoen overnachtingen). Deze leveren bruto 65
miljoen en 25 miljoen of 90,miljoen op.
Hiervan mag niet het ondernemers- en arbeids
loon worden genomen, omdat dit een waarde is
die elders ook kan worden gerealiseerd. Genomen
is ruim 15% voor ondernemerswinst en betere be
zetting van de bestaande produktiekrachten, of
ongeveer 15 miljoen per jaar. Gekapitaliseerd:
f 250 miljoen. Voor de afgesloten Oosterschelde
is geen recreatiewaarde opgenomen.
9. Openbare voorzieningen, zoetwatervisserij, on
voorzien
I. Bij Tinbergen 40 miljoen, plus 30% geeft 50
miljoen.
II. Idem 10 miljoen, plus 30%. Afgerond op 15
miljoen. Handhaving van de mosselcultures is
onder A.3.II (zie A.3.1) ondergebracht.
10. Voordeliger uitvoering Reimerswaalplan
Voor post I op een totaal investering van 250
miljoen geschat op 50 miljoen.
Bij de samenstelling van de balans werd veel medewerking
ondervonden van de heren drs. E. F. Scholte Ubing en
W. Metselaar van de Rijkswaterstaat en van de heren drs. C.
de Schipper en drs. S. P. van der Zee beiden econoom bij
het Economisch Technologisch Instituut voor Zeeland. De auteur
is verantwoordelijk voor de balans.
2) Steeds, ook op het congres, wordt hiermee een stukje
demagogie bedreven. Deze voetnoot heeft de bedoeling twee
maal op de noodzaak van ontmythologisering te wijzen. Op
het congres heb ik dit driemaal gedaan, zonder dat het hielp.
Zie hiervoor de in dit tijdschrift opgenomen persreacties.
140