Het Groote Gat bij Oost
burg.
De fraaie kreken zullen
ook in de toekomst als
landschapselement een
belangrijke functie blij
ven vervullen.
In tegenstelling tot de situatie van voor de oorlog,
waarin de veranderingen zich geleidelijk voltrok
ken en structurering in feite per poldereenheid
plaatsvond, zien wij nu een aanpak van grote ge
bieden in een korte spanne tijds.
Hierbij moet echter wel worden opgemerkt, dat,
hoewel voor de drie eerst genoemde gebieden een
landschapsplan werd opgesteld, de benadering
van de vraagstukken nog steeds voornamelijk van
uit een agrarisch standpunt geschiedde. Verwon
derlijk is dit uiteraard niet, want de niet-agrarische
bestaansbronnen ontwikkelden zich slechts in ge
ringe mate mede als gevolg van de vervoers-
moeilijkheden. Toch zien wij, dat in de rapporten,
die na de ramp worden opgesteld als inleiding
tot het herstel, behalve de landbouwkundige aspec
ten van de herstructurering, een aantal andere
begrippen worden geïntroduceerd.
Zo lezen wij bijvoorbeeld in de inleiding tot het
Rapport inzake de reconstructie van Schouwen-
Duiveland, dat het noodzakelijk bleek naast een
landbouwkundige herverkaveling het herstel van
het eiland van een ruimer standpunt te bezien.
Een zodanig herstelplan zou moeten worden ont
worpen, dat na de uitvoering daarvan Schouwen-
Duiveland als een gezond onderdeel van het na
tionale geheel zijn functies naar behoren zou
kunnen vervullen.
In deze rapporten wordt dan onder andere ook
aandacht besteed aan: leefbaarheid van het ge
bied, natuurwetenschappelijk belangrijke terreinen,
recreatie voor de eigen bevolking, het vreemdelin-
genbezoek en de landschappelijke aspecten van
de tracering van wegen en waterlopen.
Hieruit blijkt, dat in tegenstelling tot vroeger tijden,
een bewust streven merkbaar wordt tot verbetering
van het gehele landschap met al zijn facetten, zo
wel voor de werkende als de ontspanningzoekende
mens.
Aan de hand van bovenvermelde landschapsplan
nen zijn in de loop der jaren tal van beplantingen
aangelegd. Niet alleen langs wegen en dijken,
doch ook bijvoorbeeld langs kreken, zoals: de
Pluimpot, bij Schelphoek en Ouwerkerk. Ook wer
den in het kader van deze plannen een aantal na
tuurterreinen gereserveerd, zoals bijvoorbeeld de
bekende bloemdijken op Zuid-Beveland en het vo
gelreservaat de Pluimpot op Tholen.
Na het herstel van de door de ramp veroorzaakte
schade kon ook weer aandacht worden besteed
aan de agrarische constructie van een aantal an
dere gedeelten van de provincie. Dit geschiedde
in de vorm van ruilverkavelingen. In feite is men
met deze landhervormingen nog steeds intensief
bezig. In dit verband kunnen onder andere ge
noemd worden de ruilverkavelingen: Eede en Stop
peldijk in Zeeuwsch-Vlaanderen en Kleverskerke
op Walcheren. Ook zijn nog een aantal ruilver
kavelingen in voorbereiding; zoals: Noord-Beve
land, de Poel op Zuid-Beveland en de Schelde-
zoom. Evenals dit bij de herverkavelingen het ge
val was zien wij hier grotere landbouwkavels ont
staan en een vermindering van de totale weg-
lengte in het betrokken gebied, waardoor een
schaalvergroting van het landschap ontstaat. Ook
in de beplanting komt dit duidelijk tot uitdrukking,
daar deze voornamelijk langs de wegen en bij
de boerderijen is gesitueerd.
78