rochie bestaande Reimerswaal, tot een aantal van tweeëntwintig dominees waarvan we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen zeggen, dat ze uit Vlaanderen afkomstig geweest zullen zijn. We hebben de vaste overtuiging, dat bij nauwkeurig onderzoek van de nog bewaard gebleven archieven blijken zou dat dit aantal in werkelijkheid hoger ligt. Het zou ons niet verwon deren als het totale percentage van predikanten, dat oorspronkelijk uit Vlaanderen kwam, rond de veertig zou schommelen. We zullen U niet vermoeien met het opsommen van de namen van alle bekende geëmigreerde predikanten. Vermelden we daarom alleen dat sommigen uit voor die tijd bekende families stam den, zoals de Bert, Dambarinus, Damman, Gent man en vooral van Lansbergen. Schoolmeesters Onder de emigranten moeten ook verscheidene schoolmeesters geweest zijn of personen die later als zodanig zijn opgetreden. Wegens gebrek aan voldoende archiefmateriaal, durven we ons niet aan het noemen van een aantal of een percentage wagen. Jacob du Rieu, schoolmeester te Kapelle, is daar blijkens zijn nog aanwezige grafzerk 21 juni 1647 overleden. Uit de archieven te 's-Heer-Arendskerke valt op te maken, dat daar in 1592 als schoolmeester aanwe zig was Jaques van Rentergem, geboren in de „Eg- montstede" Zottegem in het tegenwoordige West- Vlaanderen. Zijn opvolger, mr. Adriaan du Rieu, kwam in 1608 met attestatie uit Geraertsbergen in het tegenwoordige Oost-Vlaanderen. Na hem wordt gesproken over Jacob van Laecke, die ver moedelijk uit de omgeving van Brussel geboortig was. 's-Heer-Arendskerke Een groot gedeelte van onderstaande gegevens hebben we te danken aan zeer minitieus archief onderzoek, verricht door de heer P. A. Harthoorn, woonachtig te Heme Bay in het graafschap Kent (Eng.). We zijn hem erg erkentelijk voor het ver richten van deze tijdrovende arbeid. De eerste predikant, Francois of Franchoys Ver- trecht, die hier van 1583 tot aan zijn overlijden in maart 1614 heeft gestaan, was afkomstig uit Mer- ris in het tegenwoordige Frans-Vlaanderen. Ver moedelijk was hij een zoon van Gillis Vertrecht, die 18 februari 1568 te Belle om het geloof ont hoofd is. In het oudste, ongedateerde lidmatenregister, om streeks 1585 vervaardigd, komen 38 uit Vlaanderen afkomstige personen voor tegen vijftien anderen. Negen jaar later zijn er bijna vijftig van de zestig lidmaten vreemdelingen. Uit het oudste doopregister is van 1583 tot 1606 over de herkomst van de gedoopte kinderen het volgende te distilleren: afkomstig uit Vlaanderen 80 's-Heer-Arendskerke 56 Wissekerke 27 Baarsdorp 26 's-Heer-Hendrikskinderen 13 Goes 5 overige plaatsen op Zuid-Be veland 31 de rest van het toenmalige Zeeland 7 Holland 4 Brabant 4 onbekend 12 Totaal 265 Baarsdorp en Wissekerke, gelegen tussen 's-Heer- Arendskerke en 's-Heer-Hendrikskinderen, hebben na de reformatie nooit een zelfstandige gemeente gevormd. Eerstgenoemd dorpje heeft beurtelings deel uitgemaakt van de kerkelijke gemeenten 's-Heer-Abtskerke en 's-Heer-Arendskerke. Wisse kerke vormde vanaf 1646, toen 's-Heer-Hendriks kinderen de eerste eigen predikant kreeg, een on derdeel van die gemeente. Uit het overzicht is in elk geval duidelijk te con stateren, dat lang niet alle volwassen emigranten, van wie overigens geen leeftijden bekend zijn, Abraham gezien hadden toen ze vluchtten: bijna één derde deel van de dopelingen is geboren uit Vlaamse vaders. Dat ook bijna alle moeders van deze kinderen uit het zuiden afkomstig geweest zullen zijn laat zich raden. Wederzijds hield men in die tijd gedurende enkele generaties niet van gemengde huwelijken. Toen de laatste tientallen mosselvissers, na met de moed der wanhoop op het tot eilandje gedegradeerde Reimerswaal tegen het water gevochten te hebben, de wijk naar Tho- len namen, gebeurde precies hetzelfde. Vijfenzestig jaar later vermeldde Smallegange nog, dat hun nakomelingen niet of nauwelijks wilden huwen met een Tholenaar of een Thoolse van origine. Conclusie Onze slotsom kan kort zijn: natuurlijk vormt 's- Heer-Arendskerke in dit opzicht geen uitzondering op Zuid-Bevland. Veel gemeenten moeten een soortgelijk beeld vertonen. Niet alle tegenwoordi ge gemeenten bestonden reeds of weer. Ten oos ten van Yerseke en Schore was er jarenlang alleen te Waarde kerkelijke activiteit. Ook Borssele was nog niet herdijkt terwijl Nieuwdorp nog nooit be staan had. Jammer genoeg zijn er in een aantal oude gemeenten geen archiefstukken van vlak na de reformatie meer voorhanden. Daar waar ze nog wel aanwezig zijn is na te gaan of het per centage emigranten hoger of lager is dan 1e 's-Heer-Arendskerke. Zo'n onderzoek kan tijdro vend zijn. Doch voor ingezetenen die zich de moei te willen getroosten zestiende eeuwse handschrif ten te ontcijferen lijkt het ons de er aan te beste den moeite waard. 220

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1967 | | pagina 20