De ontwikkelingsschets 1967 Dr. E. J. Prins De ontwikkelingsschets 1967 voor Zeeland is een belangrijk en goed stuk werk. Deze schets moet een aanduiding geven over het beleid dat Ge deputeerde Staten willen voeren in de komende jaren. Hiervoor past grote waardering. Niettemin kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat er iets aan deze ontwikkelingsschets ontbreekt. Wij zullen proberen dit nader toe te lichten. Voor de ontwikkeling van Zeeland zijn twee zaken van bijzonder belang: A. De verkeersstructuur. B. De industriegebieden van het Sloe, Terneuzen, in een later stadium Reimerswaal, en de richting waarin deze gebieden groeien. Hierbij wordt uitgegaan van de gedachtengang, zoals in de ontwikkelingsschets is gesteld, dat er een relatieve groei zal zijn van het aantal arbeids plaatsen in de industrie (vooral de metaal- en che mische industrie) en in de dienstenverlenende sec tor. De verkeersstructuur en de industrialisatie zijn de trekpaarden van de Zeeuwse economie, zij zul len bepalend zijn voor de ontwikkeling. (Recreatie en landbouw zijn hier buiten beschouwing gelaten, daar zij de toekomstige vormgeving niet wezenlijk beïnvloeden). Het is dan ook te begrijpen dat de ontwikkelingsschets aan deze punten zeer veel aandacht besteedt. Alleen lijkt het er op of men bij de beschouwingen in het begin is blijven steken, waarbij het meest vitale punt van deze schets, het beleidsaspect, niet voldoende uit de verf is ge komen. Men heeft helaas niet alle belangrijke zaken de verkeersstructuur betreffende, bij elkaar op één kaart gezet. Daar was overigens alle aanleiding toe geweest. Wanneer wij dit doen dan springt direct in het oog dat, naast de West-Oost as Vlis- singenBergen op Zoom, de as ZierikzeeGoes Terneuzen als de belangrijkste Noord-Zuid verbin ding gezien moet worden. Ook in de ontwikke lingsschets kan men er wel iets over lezen. Immers, op blz. 12 wordt geconstateerd dat planologisch en economisch beschouwd een vaste Westerschel- deverbinding in het tracé van de centrale weg (Zeelandroute) in de omgeving van Terneuzen het grootste effect zal opleveren. Het is beter om dit uit te breiden tot de gehele as ZierikzeeGoesTerneuzen. Verkeersgeogra- fisch gezien is het gebied van Goes door de krui sing van deze belangrijke verkeersassen voor Zee land van zeer grote betekenis. Zou in een later stadium een vaste verbinding tussen Stavenisse en Wilhelminadorp gerealiseerd worden, zoals door ir. Santema van Rijkswaterstaat werd voorgesteld op het Oosterschelde-congres te Zierikzee, dan be tekent dit dat de centrale verkeersfunctie van het gebied van Goes alleen maar versterkt wordt, ter wijl hierdoor tevens een belangrijke nieuwe impuls gegeven wordt aan deze Noord-Zuid as Zierikzee GoesTerneuzen. Daarnaast is de groei-richting van enkele industrie gebieden van belang. Bezien wij eerst het industrie gebied van het Sloe. Zoals de ontwikkelingsschets ook constateert is hier slechts een uitbreiding mo gelijk in oostelijke richting, met een belangrijke zeehavenfunctie tot Ellewoutsdijk in ieder geval. Dit heeft weer grote gevolgen, zeker op langere termijn, voor deze Noord-Zuid as en met name hier voor het gebied van Goes: een uitbreiding van dienstenverlenende functies (wonen, onderwijs, handel etc.) zal daarvan het gevolg zijn. Gegeven de verkeersgeografische situatie dan is dit net zoals de ontwikkelingsschets met betrekking tot de plaats van de vaste Westerscheldeverbinding con stateert, het planologisch en economisch meest op timale gebied voor dergelijke ontwikkelingen. De ontwikkeling van het Reimerswaalgebied zal tot gevolg hebben dat er een stedelijke bewoning zal ontstaan, onder andere aan de westkant. Er wordt hier met name het gebied van Yerseke, Kruiningen en Krabbendijke genoemd. Hierbij dient men zich evenwel te realiseren dat voor het tot stand komen van een dergelijke stedelijke samenleving wel enige moeilijkheden overwonnen zullen moeten worden. Aanvankelijk zal het wonen in een dergelijk ge bied weinig aantrekkelijk zijn door het gebrek aan stedelijke functies. Het directe gevolg zal zijn dat men het dichtstbijzijnde gebied dat die stedelijke functies wél heeft zal uitkiezen als woonplaats. Dat wil dus zeggen dat men in het woongebied van Goes terecht komt. Gerekend naar de afstand van woon- naar werkgebied is dit zeker geen overwegend bezwaar. Wanneer men denkt aan de afstand van Goes tot het toekomstige industrie gebied in de zak van Zuid-Beveland, dan maakt dit vrij weinig uit. Bij het tot stand komen van een stedelijke agglomeratie in het gebied van Yerseke, Kruiningen en Krabbendijke moet men zich der halve realiseren dat de zuigkracht van een reeds meer ontwikkeld stedelijk gebied zeker in de aan vang remmend zal werken op de groei. Maar ook verkeersgeografisch ligt dit gebied niet zo interessant. Men zit namelijk alleen op die 207

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1967 | | pagina 7