binnen. Hij meldt een defect aan de gashandel van de motorboot. „Dan zijn we gauw klaar bij die boei," zegt de kapitein. „Maar ik wil wel even langs varen om te zien of er brokken gemaakt zijn." Is het verbeelding dat de bootsman, die op dit moment roerganger is, ineens wat zonniger kijkt? Kapitein Goosen loopt naar de kaartentafel en noteert: „11.25. S.B.Z. was uit gemeld. Bij aan komst door ongunstige weersomstandigheden en tevens door het breken gashandel motorboot, deze lichtboei niet kunnen ontsteken." Een kwartier later varen we om de boei Schouwen- bank Zuid. Die dobber gaat op een dolzinnige manier te keer, alsof een speels paar potvissen aan de ankerketting rukt. Schade valt er niet waar te nemen. De koers wordt verlegd, we gaan de grauwe lood zware luchten tegemoet; nog altijd, hier en daar, een zeilende meeuw over het water. Afgelast Kapitein Goosen neemt contact op met de Noord- Hinder. Het wordt een overleg tussen twee gezag voerders, waarbij die van de Frans Naerebout allereerst onze omstandigheden uiteenzet. Door het defect aan de motorboot kunnen we de post niet overgeven, tenzij de Noord-Hinder een sloep strijkt. De kapitein van het lichtschip heeft daar een zwaar hoofd in: het weer is slecht, de berichten uit Engeland zijn bepaald ongunstig. Om olie en water zit hij nog niet direct verlegen en tenslotte is het vandaag toch maar klein vervang (hetgeen betekent dat de bemanning van de Noord-Hinder deze reis niet behoeft te worden afgelost). Be dachtzaam kiezen de mannen hun woorden, ze peilen eikaars gedachten en komen na uitvoerig beraad tot de conclusie dat het beter is het klein vervang een dag uit te stellen. Hef laatste wat de luidspreker van het lichtschip overbrengt is: „Goeie terugreis en smakelijk eten. Over en uit." In het brugjournaal wordt opgetekend: „12.15 Klein vervang Noord-Hinder door slechte weers omstandigheden afgelast en terug naar Vlissingen. Wind toenemend tot 6-7 n.w." Nieuwe koerswijziging. De Frans Naerebout buigt langs een enorme draaicirkel naar het oosten. Als we vast in de nieuwe koers liggen is het werkelijk ook tijd te gaan eten. Kapitein Goosen heeft voor zijn gasten in de direc teurshui laten opdienen. Ik vind daar mijn metgezel len, De Bruin en Kotvis. De laatste, de fotograaf, heeft geen enkel plaatje meer kunnen schieten se dert de Frans Naerebout, even voorbij Westkapelle, in een steigerend paard veranderde. Maar goed, Kotvis zal de achterstand inlopen zodra we weer varen in het opperfje van de Walcherse kust. De kok dient met ere vermeld te worden. Hij moet in de kombuis acrobatische toeren verricht hebben om op de gewenste afstand van zijn pannen te blijven. Het resultaat een gebonden tomaten soep, aardappelen, rode kool en een bal gehakt is lofwaardig! „Och ja, meneer, thuis gaat het ge makkelijker, er vliegt hier wel eens een dekseltje van een pan, maar daar wen je aan." Kapitein Goosen zet de koers uit Na het middageten bord in de hand, anders komt er niets van terecht toont de kapitein ons de werking van het decca-apparaai, een bundeling van technisch vernuft, die hef mogelijk maakt de positie van het schip exact vast te stellen. Klokwij- zers, die reageren op radiografische seinen van verschillende zenders aan de wal, springen naar een bepaalde cijfercombinatie zodra het toestel wordt ingeschakeld. Die cijfers zijn terug te vinden op kaarten die bij de apparatuur behoren. Het herinnert aan de stadsplattegronden voor toe risten: het stadhuis B 2, het museum E 5; maar het is we! ingewikkelder! De kustlijn van Walcheren komt in zicht. Boven de duinenrij steken de forens van Oostkapelle en Dom burg; dan Westkapelle, Zoutelande, de kranen van De Schelde. Kapitein Goosen grijpt naar de radio-telefoon: „Hallo Roeiershoofd, hier de Frans Naerebout. Over tien minuten zijn we voor de sluis. Wilt U de sluis voor ons bestellen? Over." „Hallo Frans Naerebout, hier het Roeiershoofd. Ja, die sluis gaan we voor U bestellen. Over." „Bedankt. Over en uit." Zo is hef: bedankt, hartelijk bedankt kapitein Goo sen. Over en uit. We waren onderweg, zoals de matrozen zeiden: naar het vuurschip. Onder vuurschip verstaat de 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1968 | | pagina 21