binnen. Hij meldt een defect aan de gashandel van
de motorboot.
„Dan zijn we gauw klaar bij die boei," zegt de
kapitein. „Maar ik wil wel even langs varen om te
zien of er brokken gemaakt zijn."
Is het verbeelding dat de bootsman, die op dit
moment roerganger is, ineens wat zonniger kijkt?
Kapitein Goosen loopt naar de kaartentafel en
noteert: „11.25. S.B.Z. was uit gemeld. Bij aan
komst door ongunstige weersomstandigheden en
tevens door het breken gashandel motorboot, deze
lichtboei niet kunnen ontsteken."
Een kwartier later varen we om de boei Schouwen-
bank Zuid. Die dobber gaat op een dolzinnige
manier te keer, alsof een speels paar potvissen
aan de ankerketting rukt. Schade valt er niet waar
te nemen.
De koers wordt verlegd, we gaan de grauwe lood
zware luchten tegemoet; nog altijd, hier en daar,
een zeilende meeuw over het water.
Afgelast
Kapitein Goosen neemt contact op met de Noord-
Hinder. Het wordt een overleg tussen twee gezag
voerders, waarbij die van de Frans Naerebout
allereerst onze omstandigheden uiteenzet. Door het
defect aan de motorboot kunnen we de post niet
overgeven, tenzij de Noord-Hinder een sloep strijkt.
De kapitein van het lichtschip heeft daar een
zwaar hoofd in: het weer is slecht, de berichten
uit Engeland zijn bepaald ongunstig. Om olie en
water zit hij nog niet direct verlegen en tenslotte
is het vandaag toch maar klein vervang (hetgeen
betekent dat de bemanning van de Noord-Hinder
deze reis niet behoeft te worden afgelost). Be
dachtzaam kiezen de mannen hun woorden, ze
peilen eikaars gedachten en komen na uitvoerig
beraad tot de conclusie dat het beter is het klein
vervang een dag uit te stellen. Hef laatste wat
de luidspreker van het lichtschip overbrengt is:
„Goeie terugreis en smakelijk eten. Over en uit."
In het brugjournaal wordt opgetekend: „12.15
Klein vervang Noord-Hinder door slechte weers
omstandigheden afgelast en terug naar Vlissingen.
Wind toenemend tot 6-7 n.w."
Nieuwe koerswijziging. De Frans Naerebout buigt
langs een enorme draaicirkel naar het oosten. Als
we vast in de nieuwe koers liggen is het werkelijk
ook tijd te gaan eten.
Kapitein Goosen heeft voor zijn gasten in de direc
teurshui laten opdienen. Ik vind daar mijn metgezel
len, De Bruin en Kotvis. De laatste, de fotograaf,
heeft geen enkel plaatje meer kunnen schieten se
dert de Frans Naerebout, even voorbij Westkapelle,
in een steigerend paard veranderde. Maar goed,
Kotvis zal de achterstand inlopen zodra we weer
varen in het opperfje van de Walcherse kust.
De kok dient met ere vermeld te worden. Hij moet
in de kombuis acrobatische toeren verricht hebben
om op de gewenste afstand van zijn pannen te
blijven. Het resultaat een gebonden tomaten
soep, aardappelen, rode kool en een bal gehakt
is lofwaardig! „Och ja, meneer, thuis gaat het ge
makkelijker, er vliegt hier wel eens een dekseltje
van een pan, maar daar wen je aan."
Kapitein Goosen zet de koers uit
Na het middageten bord in de hand, anders
komt er niets van terecht toont de kapitein ons
de werking van het decca-apparaai, een bundeling
van technisch vernuft, die hef mogelijk maakt de
positie van het schip exact vast te stellen. Klokwij-
zers, die reageren op radiografische seinen van
verschillende zenders aan de wal, springen naar
een bepaalde cijfercombinatie zodra het toestel
wordt ingeschakeld. Die cijfers zijn terug te vinden
op kaarten die bij de apparatuur behoren. Het
herinnert aan de stadsplattegronden voor toe
risten: het stadhuis B 2, het museum E 5; maar het
is we! ingewikkelder!
De kustlijn van Walcheren komt in zicht. Boven de
duinenrij steken de forens van Oostkapelle en Dom
burg; dan Westkapelle, Zoutelande, de kranen
van De Schelde. Kapitein Goosen grijpt naar de
radio-telefoon: „Hallo Roeiershoofd, hier de Frans
Naerebout. Over tien minuten zijn we voor de
sluis. Wilt U de sluis voor ons bestellen? Over."
„Hallo Frans Naerebout, hier het Roeiershoofd.
Ja, die sluis gaan we voor U bestellen. Over."
„Bedankt. Over en uit."
Zo is hef: bedankt, hartelijk bedankt kapitein Goo
sen. Over en uit.
We waren onderweg, zoals de matrozen zeiden:
naar het vuurschip. Onder vuurschip verstaat de
21