I
i
Westkapelle vanuit zee
lichtschip omschrijft als de naam van een ijzeren
vaartuig met een lichitoestel, dat ver buiten de
zeegaten ligt en dient als herkeningsteken of om
ondiepe plaatsen aan te duiden. Dat het (zwaar) ver
ankerd is, kunnen wij bij Groenen ook lezen. „Over
dag is het kenbaar aan den naam, die met groote
letters op de zijden van hef schip staat, aan de
kleur, het topteeken, het aantal masten enz." In
derdaad, aan de foto van omstreeks 1900 bij het
Arsenaal te Vlissingen kunnen we zien dat de
letters groot zijn. Door vriendelijke informatie van
de Loodsdienst te Vlissingen weten wij dat er in
1858 aan de oostzijde van de Noord-Hinderbank
een lichtschip lag, rood geverfd en met witte letters
„Noord-Hinder" geheten. Het lag 12,2 ellen, dat is
meters, boven het wateroppervlak en verspreidde
licht met acht Argandse lampen met reflectoren in
een lantaarn rond de voorste of grote mast. De
onvolprezen Van Dale leerde ons dat een Argandse
brander is een naar de uitvinder Argand genoemde
brander van een olielamp met centrale luchttoe
voer. Aan de mededeling van de Loodsdienst werd
nog toegevoegd dat bij mist elke tien minuten een
klok werd geluid, gevolgd door enige stoten op de
misthoorn.
Zoals gezegd waren we met een tonnenlegger op
weg naar de Noord-Hinder. Het fundament van de
dienst voor het plaatsen van de nodige bakens en
tonnen vinden we in het Scheldeloodsreglement
van 20 mei 1843. De artikelen van dit reglement
beconcurreren elkaar in lange zinnen: „De beide
gouvernementen zich verbonden hebbende de
vaarwaters der Schelde en van hare monding te
onderhouden, en daar de noodige bakens en ton
nen te plaatsen en in stand te houden, elk voor
Geïllustreerde Scheepvaart Encyclopedie een
„Schip van bijzonderen bouw in de nabijheid van
ondiepten verankerd, dat bij dag vormen en bij
nacht lichten vertoond dienende als merk en
waarschuwing tegen gevaren van naderende
schepen." Afgezien van de taalfout in dit werk
van L. Groenen, kunnen we beter terecht bij de
derde druk van Winkler Prins van 1909, die het
De Noord-Hinder omstreeks 1900
22