Een vogelvlucht
aauwersmlagen
het je eerste luchtreis was geweest, nog een di
ploma. Dat heb ik vierendertig jaar bewaard om
het vandaag bij deze regels te laten afdrukken.
We lezen in het boekje van Smeding over het ont
staan van de Zeeuwse luchtlijn dat het eerste en
drukst bevlogen gedeelte van de lijn Rotterdam-
Haamstede 4 juli 1931 werd geopend en in 1932
werd doorgetrokken naar Walcheren.
Plesman zelf schrijft 22 augustus 1932 aan één van
de promotors van de lijn L.A. Stofkoper: „Ik hoop,
dat de luchtdienst dit jaar zich nog gunstig zal
ontwikkelen. Voor het volgend jaar zijn programma
en tarieven zodanig gesteld, dat ik mij overtuigd
houd, dat de lijn dan een volledig succes zal wor
den."
De verwachtingen van Plesman zijn slechts ten
dele uitgekomen. De oorlog kwam; daarna geen
Zeeuwse luchtlijn meer. Wel ging op het vliegveld
Haamstede de Vereniging Zeeuwse Aero Club met
haar zweefvliegtuigen het Schouwse landschap uit
de lucht bespieden. Zo hoog vliegen de zweef
vliegtuigen, dat men de vuurtoren van Haamstede
herkent als een soort gekleurde lucifer. Enige
weken geleden spraken wij op het terras van het
restaurant met een man die in alle toonaarden
de lof van het zweefvliegtuig bezong. Een vrij
willige zaak. Even later raakten wij in gesprek
met iemand die voor de oorlog vele malen op het
Zeeuwse traject had meegevlogen als ballast. In
dienst van de K.L.M. had je als aankomend purser
geen keus.
Reeds lang waren er mogelijkheden voor gezichten
vanuit de lucht. Op vrijdag 15 mei 1925 werd
Zierikzee gefotografeerd uit een vliegmachine, des
namiddags 4% uur (gewone tijd). De luchtfoto-
Ouwerkerk 1953 en in de inlaag de oude verkaveling van voor 1530