Een vogelvlucht aauwersmlagen het je eerste luchtreis was geweest, nog een di ploma. Dat heb ik vierendertig jaar bewaard om het vandaag bij deze regels te laten afdrukken. We lezen in het boekje van Smeding over het ont staan van de Zeeuwse luchtlijn dat het eerste en drukst bevlogen gedeelte van de lijn Rotterdam- Haamstede 4 juli 1931 werd geopend en in 1932 werd doorgetrokken naar Walcheren. Plesman zelf schrijft 22 augustus 1932 aan één van de promotors van de lijn L.A. Stofkoper: „Ik hoop, dat de luchtdienst dit jaar zich nog gunstig zal ontwikkelen. Voor het volgend jaar zijn programma en tarieven zodanig gesteld, dat ik mij overtuigd houd, dat de lijn dan een volledig succes zal wor den." De verwachtingen van Plesman zijn slechts ten dele uitgekomen. De oorlog kwam; daarna geen Zeeuwse luchtlijn meer. Wel ging op het vliegveld Haamstede de Vereniging Zeeuwse Aero Club met haar zweefvliegtuigen het Schouwse landschap uit de lucht bespieden. Zo hoog vliegen de zweef vliegtuigen, dat men de vuurtoren van Haamstede herkent als een soort gekleurde lucifer. Enige weken geleden spraken wij op het terras van het restaurant met een man die in alle toonaarden de lof van het zweefvliegtuig bezong. Een vrij willige zaak. Even later raakten wij in gesprek met iemand die voor de oorlog vele malen op het Zeeuwse traject had meegevlogen als ballast. In dienst van de K.L.M. had je als aankomend purser geen keus. Reeds lang waren er mogelijkheden voor gezichten vanuit de lucht. Op vrijdag 15 mei 1925 werd Zierikzee gefotografeerd uit een vliegmachine, des namiddags 4% uur (gewone tijd). De luchtfoto- Ouwerkerk 1953 en in de inlaag de oude verkaveling van voor 1530

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1968 | | pagina 20