ha. In dit cijfer, dat betrekking heeft op de grond welke nodig is voor het verblijfsbezoek, zijn niet verdisconteerd de groene ruimten, welke door de overheid dienen te worden aangekocht en ingericht (uitloopgebieden, groenvoorzieningen en derge lijke). Naar verwacht zullen deze ruimten een aan zienlijke oppervlakte grond beslaan. Het verkeer Als er een zaak is waarvan het vrijwel onmogelijk is om er over een langere termijn iets van te zeggen dan is dat wel het verkeer. In het verleden zijn daarover veel ramingen gemaakt, die in evenzovele gevallen te laag bleken te zijn. Thans krijgt men wat meer inzicht in deze zaken en de prognoses worden betrouwbaarder. Met betrekking tot de ge middelde verkeersintensiteit op de Nederlandse wegen wordt verwacht dat in de periode 1965-1985 een verdrievoudiging zal optreden. En in het jaar 2000? Men komt, als men de waar genomen tendens doortrekt, tot cijfers welke thans onwaarschijnlijk lijken. En dat geldt zeker voor Zeeland, Reeds is gebleken dat in de periode 1960- 1965 de verkeersintensiteit in bepaalde delen van deze provincie sneller toenam dan in het rijk als geheel. Dit is het gevolg van de voorschrijdende industrialisatie alhier en de soms relatief snelle uit breiding van het inwonertal. Indien men weet dat: de industrievestiging in deze provincie naar verwacht geen vertraging zal ondervinden, Zeeland centraal ligt voor de omringende in dustriegebieden (Europoort, Antwerpen/Gent, Noord west-Frankrijk), de recreatie in de kuststrook van Zeeland en de watersport op het Veerse en het Zeeuwse Meer de komende jaren een belangrijke vermeerde ring zullen ondergaan, de vrije tijd zich verder zal uitbreiden, er een vaste verbinding met Engeland tot stand zal worden gebracht, de praktische capaciteit van een twee-strooks rijbaan 7.500 voertuigen per etmaal bedraagt en die van een tweebaans rijweg met vier rij stroken ca. 34.000 voertuigen, dan is het duidelijk, dat Zeeland rond het jaar 2000 in noord-zuid en oost-west richting doorsneden zal worden door meerdere dubbelbaans autosnelwegen 194

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1968 | | pagina 14