ha. In dit cijfer, dat betrekking heeft op de grond
welke nodig is voor het verblijfsbezoek, zijn niet
verdisconteerd de groene ruimten, welke door de
overheid dienen te worden aangekocht en ingericht
(uitloopgebieden, groenvoorzieningen en derge
lijke). Naar verwacht zullen deze ruimten een aan
zienlijke oppervlakte grond beslaan.
Het verkeer
Als er een zaak is waarvan het vrijwel onmogelijk
is om er over een langere termijn iets van te zeggen
dan is dat wel het verkeer. In het verleden zijn
daarover veel ramingen gemaakt, die in evenzovele
gevallen te laag bleken te zijn. Thans krijgt men
wat meer inzicht in deze zaken en de prognoses
worden betrouwbaarder. Met betrekking tot de ge
middelde verkeersintensiteit op de Nederlandse
wegen wordt verwacht dat in de periode 1965-1985
een verdrievoudiging zal optreden.
En in het jaar 2000? Men komt, als men de waar
genomen tendens doortrekt, tot cijfers welke thans
onwaarschijnlijk lijken. En dat geldt zeker voor
Zeeland, Reeds is gebleken dat in de periode 1960-
1965 de verkeersintensiteit in bepaalde delen van
deze provincie sneller toenam dan in het rijk als
geheel. Dit is het gevolg van de voorschrijdende
industrialisatie alhier en de soms relatief snelle uit
breiding van het inwonertal.
Indien men weet dat:
de industrievestiging in deze provincie naar
verwacht geen vertraging zal ondervinden,
Zeeland centraal ligt voor de omringende in
dustriegebieden (Europoort, Antwerpen/Gent,
Noord west-Frankrijk),
de recreatie in de kuststrook van Zeeland en de
watersport op het Veerse en het Zeeuwse Meer
de komende jaren een belangrijke vermeerde
ring zullen ondergaan,
de vrije tijd zich verder zal uitbreiden,
er een vaste verbinding met Engeland tot stand
zal worden gebracht,
de praktische capaciteit van een twee-strooks
rijbaan 7.500 voertuigen per etmaal bedraagt en
die van een tweebaans rijweg met vier rij
stroken ca. 34.000 voertuigen,
dan is het duidelijk, dat Zeeland rond het jaar 2000
in noord-zuid en oost-west richting doorsneden zal
worden door meerdere dubbelbaans autosnelwegen
194