25 JAAR P.P.D. ZEELAND nologie van Nederland in sterke mate beheerst door dit internationale aspect, waarvan de ont wikkeling alleen mogelijk was dank zij de techniek. Ik heb hiervoor de woorden van Guardini aange haald om te wijzen op de schaduwzijde van een sterk ontwikkelde techniek: wij worden dagelijks met die schaduwzijde op verschillende manieren geconfronteerd. De oorlogstechniek vormt een be dreiging voor de gehele mensheid, de verkeers chaos in de steden is een dagelijkse ergernis, het milieu-bederf door industrialisatie vraagt de groot ste zorgvuldigheid van planologen en bouwers en in onze huiskamers wordt onze geestelijke vrijheid bedreigd door radio en televisie. Over de opmars van de personen-auto, een vrucht van de techniek, heeft Buchanan, de schrijver van het recente Britse rapport „Traffic in towns", ge zegd: „We nourish a monster and yet we love it dearly". Dat monster zullen we enerzijds te lijf moeten gaan met doelmatige verkeersoplossingen, maar anderzijds zal de planoloog een belangrijke bijdrage tot oplossing van het verkeer kunnen leveren, door met name het woon-werk-verkeer en het recreatie-verkeer te beperken door een doel matige situatie van woon- en werk-kwartieren en de plaatsen die voor recreatie zijn bestemd. Het besluit van de regering of elf recreatie-gebieden elk ter grootte van ongeveer 1000 ha aan te leggen binnen een straal van 10 km afstand van de grote bevolkings-agglomeraties kan tot de oplossing van het verkeersvraagstuk een bijdrage leveren. De moderne telecommunicatie-middelen verschaffen ons voorts vele mogelijkheden (telefoon, telex, ra dio, televisie, telegraaf) die het vervoer van mensen en briefpost overbodig maken en daarnaast de planoloog meer vrijheid geven bij zijn ontwerp- arbeid. De arbeid van de planoloog wordt als gevolg van de techniek echter ook verzwaard, omdat hij in onze industriële maatschappij rekening moet hou den met transport-media die vroeger ontbraken. De hoogspanningsleidingen, die overal het beeld van het landschap bedreigen, vragen extra aan dacht; pijpleidingen voor water, gas en olie vor men eens te meer een belemmering van de vrijheid der planologen. De autowegen, die enerzijds aan de planoloog de mogelijkheid geven om met de locaties van de diverse maatschappelijke functies in grotere vrijheid te spelen, doordat ongedachte verbindingsmogelijkheden ontstaan, vormen ander zijds een log stramien waarbinnen moet worden gewerkt. Ter afsluiting van dit gedeelte van mijn betoog, dat zich vooral heeft beziggehouden met de ver keersproblematiek, zou ik nog een opmerking wil len maken, die ook voor andere gebieden der pla nologie geldt, doch die in het bijzonder aandacht moet hebben wanneer het om verkeersvraagstukken gaat. Er doet zich n.l. op dit moment het vervelende verschijnsel voor dat het bestedingspatroon van ons nationaal inkomen een sterke discrepantie laat zien, tussen enerzijds de middelen waarover in de particuliere sector kan worden beschikt (aanschaf fing van auto's) en anderzijds de beperkte midde len die ter beschikking staan van de overheid met betrekking tot de aanleg van wegen. De overheid kan met het oog op hef door haar vastgestelde bestedingsplafond voor gemeenschappelijke voor zieningen niet ad libitum wegen gaan aanleggen. Deze beperking legt aan de planologen de voor waarde op, dat zij bij hun arbeid wèl optimale oplossingen mogen ontwerpen, doch dat zij daar naast moeten zorgen dat deze plannen in fasen kunnen worden uitgevoerd, aangepast aan de fi nanciële mogelijkheden. De techniek heeft voor het Nederlandse milieu en derhalve voor de planologie in dit land nog een bijzonder aspect, dat wij nergens ter wereld in zo sterke mate aantreffen, n.l.: het vormen van nieuw land en het beschermen daarvan tegen wateroverlast. Dat nieuw gevormde land, en daarmede bedoel 229

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1968 | | pagina 49