loggia's die een openluchtkamer aan de woning toevoegen. Een andere verbetering kan gelegen zijn in het creëren van ontmoetingsruimten buiten de eigenlijke woning maar in het flatgebouw. Men kan zich voorstellen dat in die zeer hoge woonge bouwen één laag woningen eenvoudig ontbreekt. Op deze verdieping zouden dan ruimten gemaakt kunnen worden waar het mogelijk is anderen te ont moeten en kinderen te laten spelen. Dat moet alle maal betaald worden en de eerlijker grondkosten- verhouding hoogbouw-laagbouw schept daarvoor onvoldoende ruimte. Daar staat echter tegenover dat veel van wat we in de afgelopen jaren aan meergezinshuizen goedkoop gebouwd hebben, bin nen afzienbare tijd wel eens bijzonder kostbaar kan blijken door leegstand. Nu nog is het jonge, beginnende echtpaar dolgelukkig met het beknopte woningwetflatje 10-hoog. Maar hoe lang duurt die vreugde en hoe lang krijgen ze nog opvolgers? Er is behoefte aan zeer grote opdrachtgevers die aan het begin van het onderzoek- en ontwerp proces deskundigen uit alle richtingen bij elkaar halen, die, elkaar corrigerend en inspirerend, een programma maken. Geen gepraat in commissie verband om grote vergadertafels, maar discussies de jasjes uit tussen de tekenmachines en de rekenapparaten. In zo'n team past niet de ontwer per die en passant wel even een „grappig woning typetje" maakt, maar architecten en andere tech nici die als sponsen de wensen en eisen in zich opnemen. De opdracht is trouwens helemaal niet een woningtype te ontwikkelen maar hele buurten met verschillende woonvormen en met straten, pa den, pleintjes, tuinen en speelwerktuigen, bij voor keur zelfs met scholen en kleuterscholen. Met een dergelijke wetenschappelijke onderbouw kan moei lijk nog gesproken worden van een riskant experi ment. De vraag is hoe het nu met de kosten zit. Natuurlijk is deze wijze van voorbereiding niet goedkoop en het is zeker dat het moet gaan om omvangrijke projecten. We mogen echter verwach ten dat de wederzijdse beïnvloeding in zo'n team efficiënte kostenbesparende werkwijzen en con structiemethoden zal opleveren. Niet alleen in de woningbouw, maar ook bij de aanleg van straten, paden, parkeerhoven, straatverlichting, riolering, kortom in de verkavelingsvormen die dan optimaal op de woningen zijn afgestemd. Ook op het gebied van verkavelingen en straten plannen zijn we in een sleur terecht gekomen. Die zijn namelijk helemaal niet zo uitgekiend dat ze leiden tot zo goedkoop mogelijke woonwijken. De kosten van woonwijken waarin een hogere mate van verkeersveiligheid een betere speel- en verpo zingsgelegenheid gerealiseerd kunnen worden, blij ken niet duurder maar zelfs goedkoper uit te vallen dan wijken met traditionele stratenpatronen. Het gaat hierbij om een wijk waar de straten alleen benut worden voor het rijdende verkeer. Kinderen kunnen letterlijk spelenderwijs naar school zonder één straat te kruisen. Een wijk waar men de keuze heeft tussen heel rustig in het groen te wonen of bij het drukke gedoe van het wijkcentrum. Dat is 238

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1968 | | pagina 58