25 JAAR P.P.D. ZEELAND scholen) en organisaties uit de burgerij vinden in toenemende mate ingang. Men kan dit vooral ook waarnemen in steden met oude stadskernen. In Alkmaar werden plannen voor de reconstructie van de binnenstad op de grootst mogelijke schaal be kend gemaakt en besproken; de reacties uit de burgerij hadden een duidelijke invloed op de be sluitvorming. In Amsterdam is het voor-ontwerp van de tweede nota over de binnenstad uitdrukke lijk bedoeld om het gesprek onder de burgerij en officiële en semi-officiële instanties op gang te brengen en een zo breed mogelijke openbare opinievorming over de toekomst van de binnenstad uit te lokken alvorens een beleid vast te stellen. In dezelfde stad kan hetzelfde echter niet gezegd worden van het plan voor de nieuwe stad in de Bijlmermeer, hetgeen een groep burgers ertoe heeft bewogen de handen ineen te slaan teneinde een sterkere inspraak bij de uitbreiding van Pur- merend, waarbij Amsterdam nauw betrokken is, te waarborgen. Op provinciaal niveau ligt de deelneming van de burgerij aan de beleidsvorming over ruimtelijke ordening bepaald anders. Hier dragen de ruimte lijke ordeningsplannen, dat wil vooral zeggen de streekplannen, een meer globaal karakter. Boven dien vormen zij slechts het kader voor gemeente lijke structuur- en bestemmingsplannen, en zijn zij niet van operationele aard. De individuele burger heeft minder aanleiding aan zijn wensen en be zwaren uiting te geven. Men ziet derhalve op provinciaal niveau over het algemeen zowel een mindere aandrang en belang stelling van de zijde der burgerij tot inspraak in de beleidsvorming, als een geringere neiging van het bestuur om bredere bekendheid te geven aan en voorlichting over zijn ruimtelijk ordenings-beleid in het algemeen en streekplannen in het bijzonder. Bij de voorbereiding van streekplannen bepaalt het provinciaal bestuur zich hoofdzakelijk tot overleg met de gemeentebesturen, als vertegenwoordigers van de plaatselijke bevolking; organen die, zoals eerder gesteld, niet meer geheel bevredigend de functie van bundeling en uitdrukking van plaatse lijke wensen en belangen vervullen. In enkele gevallen heeft een provinciaal bestuur getracht een bredere opinievorming te bewerkstelligen. Zo heeft het bestuur van Noord-Holland, terwille van een democratisch opinie- en beleidsvorming, de rapporten van de werkgroepen die de verschillende facetten van het streekplan voor het Noordzee- kanaalgebied behandelden gepubliceerd, ondanks het feit dat daaruit tegengestelde standpunten bleken. Hoe nu kan de beleidsvorming over de ruimtelijke ordening meer waarlijk democratisch verlopen, en een doeltreffende inspraak van de burgerij worden verwezenlijkt? Provinciale en gemeentelijke besturen zullen boven al in een vroegtijdig stadium de staten resp. raden en daarnaast de burgerij moeten inlichten over globale plannen en hen de gelegenheid geven hun oordeel en wensen kenbaar te maken. In dit stadium zal het gesprek vooral moeten gaan over de doelstellingen die aan de plannen ten grondslag liggen. Vertegenwoordigende lichamen en burgerij zullen vervolgens in verschillende fasen van de ontwikkeling van de plannen in staat moeten wor den gesteld zich over de verdere detaillering uit te spreken. De vele methoden ter bevordering van de inspraak die door gemeenten worden toegepast, zullen op hun doeltreffendheid moeten worden getoetst. Gemeenten kunnen veel leren van elkan ders ervaringen. Bovendien zullen in het bijzonder gemeentebesturen de inspraak experimenteel moe ten benaderen, en verscheidene methoden moeten beproeven. Op provinciaal niveau zal een meer direkte inspraak van organisaties uit de burgerij moeten worden bevorderd, naast raadpleging van gemeentebesturen. Voorts zal de keuzemogelijkheid voor vertegen woordigende lichamen en burgerij worden verge makkelijkt door het voorleggen van alternatieve plannen. Het is zeer gebruikelijk slechts één plan te ontwerpen waarvan de voordelen en soms de nadelen worden belicht. Het komt slechts weinig voor dat twee of meer alternatieve plannen worden opgesteld, waarvan de voor- en nadelen zorg vuldig tegen elkaar worden opgesteld. Veelvuldig worden gemeenteraden voor een min of meer vol dongen feit geplaatst door een plan waarover ze wegens gebrek aan kennis en inzicht onvoldoende 243

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1968 | | pagina 63