H Zeeuws Tijdschrift Hedendaagse beeldende kunst in Zeeland NUMMERT 19e JAARGANG 1969 Hans Warren Naar aanleiding van de Kerstexpositie in de Vleeshal Wanneer de „Vereniging van Zeeuwse Beeldende Kunstenaars", thans gelukkig „De Zeeuwse Kunst kring" geheten, een Kersttentoonstelling houdt, hangen er in de Vleeshal in Middelburg schilde rijen, staan er beelden, potjes en schalen. Waar achtig. Er ligt geen gifgroene ijsco van drie meter lang, er zijn geen kamers, tot aan de venster banken volgestort met gladgeharkt vuilnis, je hoeft er niet in de ingewanden van een monster lijke, bontbeschilderde pop te kruipen of onder een plastic tent waarin honderden kermisballonnen door het stoten zachtjes in beweging komen. Er loopt niemand moedernaakt of met verf beklad- derd rond en je wordt er niet in een roes of om zeep gebracht. Het is er niet eens leeg. Er hangen doodgewoon schilderijen en er staan beelden. We zijn in Zeeland, en wel in Middelburg. We bekijken moderne kunst, gemaakt door levende Zeeuwse kunstenaars. Dat velen verstek laten gaan, tant pis. Daaronder zijn goeden en slechten. Waarom ze verstek laten gaan? Als het uit bescheidenheid gebeurt: respect. Als het uit gevoel van eigen waarde gebeurt: begrip. The rest is silence. We hebben te maken met wat wèl geëxposeerd wordt. Men heeft ons gevraagd ons oordeel te geven. We zijn blij, dat we dit volkomen on bevangen kunnen doen, en er verder niets mee te maken hebben. Jaren geleden, toen de Kring van start ging, was dat anders. Een blauwe maan dag moesten we werken van aspirant-leden keuren. Een onmogelijke taak. Een bepaalde groep mensen was al lid van de stichting, had haar notabene opgericht, en het peil dat door sommige van die actieve leden werd getoond was in menig geval zo laag dat men vrijwel onmogelijk een aspirant lid, wie dan ook en hoe slecht dan ook, afwijzen kon op grond van het feit dat zijn werk geen peil haalde. Gelukkig werden we spoedig op een on elegante manier van die taak ontheven, en we benijden degenen die nu balloteren allesbehalve. In elk geval staat thans het hek al wijd open voor voortbrengselen van de meest amateuristische huisvlijt. Laten we de dingen bij hun namen noe men, wanneer tot 50% subsidie gegeven wordt! Is er nog iemand die werkelijk schift, kiest, selec teert (er wordt geballoteerd door een groepje uit de Kring-zelf, waarover later meer). Of is het kom maar binnen jongens, een gezellig onderonsje van vaklui, amateurs, zondagsschilders, teken leraren, kunstzinnig aangelegde huisvrouwen en jongelui die hun neus wel eens een poosje binnen de muren van een academie gestoken hebben? We weten maar al te goed dat we ons op glad ijs en gevaarlijk terrein begeven, waar kwesties van smaak en voorkeur en vooral van mode en groeps belangen de doorslag geven. Maar tenslotte moet er iemand zijn die eerlijk zijn mening uitspreekt. Vrijwel iedereen is het er over eens dat we in het slop zitten. Wat hier volgt, is scherp, maar con structief bedoeld. Ik weet dat er veel boosheid zal volgen en veel onvruchtbaar gediscussiëer. Het zou grappig zijn over een twintig, dertig jaar dit artikel nog eens op te slaan om te zien of ik het gelijk heb waarvan ik me zo heilig overtuigd voel anders sprak ik mijn mening niet onver bloemd uit. Vrijwel heel de moderne kunst beleeft een tijd van malaise, verval, verwarring en wan orde, en Zeeland kan daarop geen uitzondering maken, het volgt braaf, uit de verte, mee. Wat hier in de Vleeshal hing is nog maar een onderdeeltje van het geheel dat Zeeland biedt. Vóór we nu binnentreden, willen we graag eens recapituleren hoe deze Kring tot stand gekomen is. Een aantal leden van de oude „Zeeuwse Kunste naars Kring", ontevreden over de gang van zaken 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1969 | | pagina 1