Het zesde Zeeuwse muziekfeest te Middelburg door enige leden van Kunstliefde en Concordia, werd uitgevoerd Die letzten Dinge van Spohr, en Paulus, koor nr. 13 van Mendelssohn. Voorts Die Macht des Gesanges van Romberg en het Hallelu- jah-koor van Handel. Ook hier veel lof, hulde, bloemen, een zilveren penning en goede recensies. 6 en 7 juni 1861 Het zesde Zeeuwse muziekfeest te Middelburg. Uitgevoerd worden Hiller's oratorium Die Zer- störung Jerusalems, Elia op Horeb van Frans Coe- nen, onder leiding van de componist, met Ceulen als eerste violist. Verder de 95ste psalm van Men delssohn, Beethoven's Pastorale, de Frühlingsboth- schaft van Gade en Beethoven's aria nr. 2 uit die Maccabaer. Richard Hol heeft in de Middelburgsche Couranten van 25, 28 en 30 mei, zomede in die van 1, 6, 8, 11 en 13 juni 1861 zich zeer prijzend uitgelaten over de prestaties; gedeeltelijk is dit overgenomen door Caecilia. De schrijver herhaalt hierin, hetgeen hij reeds elders geschreven had: „dat de provincie Zeeland nu reeds op hare koorkrachten mag trotsch zijn". Het achtste muziekfeest te Goes in 1867 zou wederom onder leiding van Willem Ceulen hebben gestaan. In verband met zijn ziekte werd het feest verschoven. Na zijn overlijden is aan de traditie van de Zeeuwse muziekfeesten een einde gekomen. Enige jaren later kwam ook de naam van de „Ver- eeniging voor Zeeuwsche Muziekfeesten" niet meer voor onder de Zeeuwse culturele instellingen. COMPOSITIES Enkele composities van Willem Remi Ceulen willen wij apart belichten. Ouverture voor orkest in F gr. t., opgedragen aan het Muziekgezelschap Kunstliefde te Middelburg. Het manuscript bevond zich ten tijde van Ceulen's overlijden in de bibliotheek van Kunstliefde. Er is thans een exemplaar voorhanden in de Muziek bibliotheek te Amsterdam onder nr. T 3231 Ms-Ceu- 1. In 1854 werd het met een premie vereerd: „Aus der Introduction, F-dur, Andante 6/4 Takt, taucht ein melodiöser Motiv auf, dass nach ver- schiedenen Wendungen und Nuancen zum Allegro in 614 Takt übergeht, um die Halfte schneller als Hauptmotiv auftritt und in interessanten Wendun gen sich durchs ganze Allegro hinzieht. Die Ge- sanggruppen enthalten frische, angenehme Me- lodien, der Mittelsatz ist gewandt durchgelührt. Sehr schön kündigt sich das Hauptmotiv mit Oboe und Horn wieder an, des Schluss ist voII Leben und Feuer. Die Zeichnung des ganzen Tonbildes ist fein und edel, die Instrumentierung vortrefflich, das Orchester mit eben so grosser Sicherheit als Frei- heit behandelt". (C. Rail) O. Salutaris Hostia, Canticum tribus vocibus (drie mannenstemmen, twee tenoren en bas) comitante organo, illustrissimo et reverendissimo Dno. Cor- nelio Ludovico Baroni de Wykerslooth, Domino in Schalkwijk, Episcopo curiocensi in part. inf. dedi- catum ab auctore W. R. Ceulen, in die consecra- tionis solemnis ecclesiae S. Petri Medioburgi Ao MDCCCXLVI. Hagae, apud Weygand et Beuster. De partituur met autografische opdracht van de componist is aanwezig in de Muziekbibliotheek te Amsterdam. Dit werk, opgedragen dus aan Mon seigneur C. L. Baron de Wykerslooth, werd op 6 mei 1846 voor het eerst uitgevoerd bij de inwij ding van de nieuwe R.K. kerk te Middelburg. De oorsprong van deze hymne willen wij U niet onthouden. De oorlogszuchtige Paus Julius II had zich na de slag bij Ravenna in 1512 verbonden met de Duitse Keizer tegen Lodewijk XII van Frankrijk. Toen Zijne Heiligheid zijn manschappen inspecteer de en zich zorgen maakte over de geringe aan- valskracht van zijn leger, bedacht hij een systeem van psychologische oorlogsvoering. Hij ontdeed zich van zijn wapenrusting, mediteerde en vaardig de een bul uit, waarin vervat het bevel aan al zijn onderdanen en bondgenoten om bij het Angelus drie kleine gebeden ten Hemel op te zenden van dusdanige aard, dat het er niet best voor Frankrijk uitzag. Grote ontreddering bij Lodewijk XII. Hij zegde on middellijk zijn verbond met de Turken en Egypte- naren op, zodat de Hemel niet vertoornd zou zijn door zijn alliantie met ongelovigen. Hij kon dit doen omdat zijn leger wèl toegerust was. Om nu de magische bezwering van de Paus te keren, ver zocht hij de Franse bisschoppen in alle kerken, on- 40

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1969 | | pagina 8