Het zesde Zeeuwse muziekfeest te Middelburg
door enige leden van Kunstliefde en Concordia,
werd uitgevoerd Die letzten Dinge van Spohr, en
Paulus, koor nr. 13 van Mendelssohn. Voorts Die
Macht des Gesanges van Romberg en het Hallelu-
jah-koor van Handel. Ook hier veel lof, hulde,
bloemen, een zilveren penning en goede recensies.
6 en 7 juni 1861
Het zesde Zeeuwse muziekfeest te Middelburg.
Uitgevoerd worden Hiller's oratorium Die Zer-
störung Jerusalems, Elia op Horeb van Frans Coe-
nen, onder leiding van de componist, met Ceulen
als eerste violist. Verder de 95ste psalm van Men
delssohn, Beethoven's Pastorale, de Frühlingsboth-
schaft van Gade en Beethoven's aria nr. 2 uit die
Maccabaer.
Richard Hol heeft in de Middelburgsche Couranten
van 25, 28 en 30 mei, zomede in die van 1, 6, 8, 11
en 13 juni 1861 zich zeer prijzend uitgelaten over
de prestaties; gedeeltelijk is dit overgenomen door
Caecilia. De schrijver herhaalt hierin, hetgeen hij
reeds elders geschreven had: „dat de provincie
Zeeland nu reeds op hare koorkrachten mag trotsch
zijn".
Het achtste muziekfeest te Goes in 1867 zou
wederom onder leiding van Willem Ceulen hebben
gestaan. In verband met zijn ziekte werd het feest
verschoven. Na zijn overlijden is aan de traditie
van de Zeeuwse muziekfeesten een einde gekomen.
Enige jaren later kwam ook de naam van de „Ver-
eeniging voor Zeeuwsche Muziekfeesten" niet meer
voor onder de Zeeuwse culturele instellingen.
COMPOSITIES
Enkele composities van Willem Remi Ceulen willen
wij apart belichten.
Ouverture voor orkest in F gr. t., opgedragen aan
het Muziekgezelschap Kunstliefde te Middelburg.
Het manuscript bevond zich ten tijde van Ceulen's
overlijden in de bibliotheek van Kunstliefde. Er
is thans een exemplaar voorhanden in de Muziek
bibliotheek te Amsterdam onder nr. T 3231 Ms-Ceu-
1. In 1854 werd het met een premie vereerd:
„Aus der Introduction, F-dur, Andante 6/4 Takt,
taucht ein melodiöser Motiv auf, dass nach ver-
schiedenen Wendungen und Nuancen zum Allegro
in 614 Takt übergeht, um die Halfte schneller als
Hauptmotiv auftritt und in interessanten Wendun
gen sich durchs ganze Allegro hinzieht. Die Ge-
sanggruppen enthalten frische, angenehme Me-
lodien, der Mittelsatz ist gewandt durchgelührt.
Sehr schön kündigt sich das Hauptmotiv mit Oboe
und Horn wieder an, des Schluss ist voII Leben
und Feuer. Die Zeichnung des ganzen Tonbildes ist
fein und edel, die Instrumentierung vortrefflich, das
Orchester mit eben so grosser Sicherheit als Frei-
heit behandelt". (C. Rail)
O. Salutaris Hostia, Canticum tribus vocibus (drie
mannenstemmen, twee tenoren en bas) comitante
organo, illustrissimo et reverendissimo Dno. Cor-
nelio Ludovico Baroni de Wykerslooth, Domino in
Schalkwijk, Episcopo curiocensi in part. inf. dedi-
catum ab auctore W. R. Ceulen, in die consecra-
tionis solemnis ecclesiae S. Petri Medioburgi Ao
MDCCCXLVI. Hagae, apud Weygand et Beuster.
De partituur met autografische opdracht van de
componist is aanwezig in de Muziekbibliotheek te
Amsterdam. Dit werk, opgedragen dus aan Mon
seigneur C. L. Baron de Wykerslooth, werd op
6 mei 1846 voor het eerst uitgevoerd bij de inwij
ding van de nieuwe R.K. kerk te Middelburg.
De oorsprong van deze hymne willen wij U niet
onthouden. De oorlogszuchtige Paus Julius II had
zich na de slag bij Ravenna in 1512 verbonden met
de Duitse Keizer tegen Lodewijk XII van Frankrijk.
Toen Zijne Heiligheid zijn manschappen inspecteer
de en zich zorgen maakte over de geringe aan-
valskracht van zijn leger, bedacht hij een systeem
van psychologische oorlogsvoering. Hij ontdeed
zich van zijn wapenrusting, mediteerde en vaardig
de een bul uit, waarin vervat het bevel aan al zijn
onderdanen en bondgenoten om bij het Angelus
drie kleine gebeden ten Hemel op te zenden van
dusdanige aard, dat het er niet best voor Frankrijk
uitzag.
Grote ontreddering bij Lodewijk XII. Hij zegde on
middellijk zijn verbond met de Turken en Egypte-
naren op, zodat de Hemel niet vertoornd zou zijn
door zijn alliantie met ongelovigen. Hij kon dit
doen omdat zijn leger wèl toegerust was. Om nu
de magische bezwering van de Paus te keren, ver
zocht hij de Franse bisschoppen in alle kerken, on-
40