meter hoog. De grootste diepte bevindt zich bij Borssele, dicht bij de Sloehaven, waar 65 meter wordt gemeten. Ten noorden van Oostkapelle is het droge strand met 300 meter op zijn breedst. Daar ligt het Breezand, waar in 1809 de Engelsen op Walcheren zijn geland. Zij zijn er vijf maanden gebleven. De Domburgse Manteling, een voor Zee land vrij groot bos, is in de vorige eeuw ingeplant ter bescherming van de vele buitenplaatsen die in de tijd van de Oost-Indische Compagnie zijn ge bouwd. Een boeiende geschiedenis is die van het tot 1871 open Sloe. Toen werd het afgedamd voor de spoorlijn, evenals het Kreekrak in 1867. Van Zuid-Beveland is vooral de behandeling van de grote eilandengroep ten westen van het huidige kanaal belangwekkend. Alleen de Schenge, ten westen van Goes en de vele prachtige welen vormen van de inpolderingen nog een overblijfsel. Het Fort Bath is in 1786 gebouwd om de invorde ring van de inkomende rechten van de scheepvaart naar Antwerpen te verzekeren. Twee grote kaarten, omstreeks 1750 door de Hattinga's getekend, geven van de oude toestand een goed beeld. Behalve de geschiedenis van alle polders is ook die van de gemeenten geschetst, tot en met de laatste voorstellen voor een herindeling van Zuid-Beveland. De geschiedenis van het verdronken Land van Rei- merswaal en van de oude haven van Middelburg naar Rammekens wordt voortgezet tot en met de toekomstige zeehaven Reimerswaal en de Sloe haven. De geschiedenis van de inpolderingen levert goe de historische anekdoten op. De Schorerpolder ten zuidoosten van Middelburg werd in 1860 gewonnen, waarmee 50 ha voor een bedrag van 10.837, werd verworven. Dat is het bedrag waarmee nu de aankoop van één hectare is gemoeid. De Caland- polder in het Noordsloe is ingepolderd door Abra ham, vader van Pieter, die het van dijkwerker tot hoofdingenieur(-directeur) van de Waterstaat bracht. Historisch treffende beelden zijn die van de Wolstraat in Vlissingen, zoals die in 1808, in 1906 en in 1953 overstroomde. Na 1825 werden er 218 dijkvallen en afschuivingen geregistreerd. Eén van de grootste (2 min m3) was die bij het Goese Sas in 1943, waarvan de Duitsers dachten dat zij op sabotage berustte. De geschie denis van de stormvloeden is vanaf 1287 weerge geven. Ook de verstuivingen worden behandeld. Zo wandelden de duinen bij Domburg naar binnen, waardoor de Romeinse Nehalennia-tempel in zee verdween. Dan is er een duidelijk overzicht over het ontstaan van de Vlissingse boulevard, thans zee wering, maar vroeger fortificatie aan de voet waarvan zich nog grote uitgestrektheden land bevonden. Het hoofdstuk over het in cultuur brengen gaat terug tot op de vluchfbergen, waarvan Midden- Zeeland er in 1897 nog 91 telde. De oorsprong van de vele dorpen wordt zeer summier behandeld. De oude publicaties van Nagtglas, S. Muller Hzn. en Beekman hadden wat meer aandacht verdiend. De kloosters, kastelen, boerderijen en buitenplaatsen komen daarentegen goed tot hun recht. Van de verkeerswegen en -middelen noemen wij nog de havens, vooral die van Vlissingen, Veere, Arnemuiden en Goes, de vele schuitvaarten (die tijdens de inundaties herleefden), de eerste be strate weg (MiddelburgVeere, 16161), de rijksweg, de tollen (afgeschaft in 1900 door het rijk en in 1909 door de provincie), de vele (ook verdwenen) veerdiensten en de mailboten op Engeland. Tot slot worden de Zeeuwse spoorlijn (bijna met Sfa- venisse en Brouwershaven als eindpunt), de trams, de luchtlijn VlissingenRotterdam en de kanalen tot en met het Schelde-Rijnkanaal, behandeld. Het cultuurlandschap heeft in de verlopen eeuwen een revolutie ondergaan. In de lopende jaren lijkt zij haar hoogtepunt te bereiken. Het werk van Wilderom legt het verleden vast, maar overtuigt ons tevens van de juistheid van de stelling dat men zich positief moet opstellen, omdat de huishouden de mens zich niet tevreden mag stellen met een openluchtmuseum. Hef derde deel van Tussen afsluitdammen en delta- dijken is weer een omvangrijk werk geworden: 450 pagina's, bijna tweehonderd tekeningen, kaartre- produkfies en foto's. De documentatie vermeldt ruim driehonderd titels. Littooy Olthoff in Mid delburg drukte het boek. Het kost 29,85 en is te bestellen bij M. H. Wilderom, Vlissingsestraat 94, Vlissingen. M. C. VERBURG 197

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1969 | | pagina 21