positie, waarbij hij deze op twee manieren onderverdeelde: Ie. op grond van de motieven, die tot db bui tenparlementaire acties hebben geleid in: a. acties voortkomende uit onvrede met de gehele politieke constellatie b. acties oplaaiende naar aanleiding van een bepaald onderdeel, dait voor het ge heel niet eensi van eminent belang is. 2e. op grond van de middelen, waarmee de buitenparlementaire oppositie wordt ge voerd. Dit kunnen namelijk zijn: a. wettige middelen; b. onwettige1 middelen. De inleider somde vervolgens zes vormen van buitenparlementaire oppositie op: 1. De werkzaamheid van politiek onafhanke lijke dag- en, weekbladen en van degenen, die hiun politieke inspiratie voornamelijk uit deze media, putten,. Dergelijke periodie ken zijn meestal uiterst rechts of extreem links georiënteerd. Zeker in het buitenland komen echter ook tot deze groep behorende bladen voor, die een midden,standpunt in nemen, 2. Da zuiver politieke staking,, dus niet, bedoeld om inwilliging van werknemerseisen af te dwingen, maar ter bereiking van politieke doeleinden. 3. De petitie, een, poging om door kwantiteit en, kwaliteit van mede-ondertekenaars invloed uit te 'Oefenen op de politieke gang van zaken, 4. De demonstratie, bedoeld, om door vertoon van wilskracht en karaktervastheid begrip te kweken en medestanders, 'te werven voor het door demonstranten beoogde doel. 5. De Provobeweging. 6. Stud,entenacties. Gemeenschappelijke kenmerken, van al deze vormen van buitenparlementaire oppositie: in de eerste plaats het doel: politieke beslissingen anders te doen: uitvallen als (volgens: opposan ten) zou gebeurd zijn als men de politiek zijn gang liet gaan; in de tweede plaats de vorm: het zijn alle' uitingen van machtsuitoefening. Spreker onderwierp de zes vormen van, buiten parlementaire oppositie stuk voor stuk aan een beoordeling naar de in het begin van zijn lezing opgesomde criteria (actie gericht tegen het ge hele politieke front of slechts tegen een, fractie hiervan en gevoerd met wettige of onwettige middelen). 1. De activiteit van de onafhankelijke pers be dient zich v,a,n, wettige middelen en bestrijkt het' hele politieke: front. 2. Politieke staking is niet strafbaar. Het doel is wijziging vian de hele politiek. 3. De wettigheid van 'de petitie is maximaal. Het doel is beperkt. 4. Een demonstratie is in principe legaal. Het doel is als regel wijziging' van een, bepaald aspect in de politiek, dat demonstranten echter als het belangrijkste van het ogenblik ervaren. 5. De Provobeweging kan men onwettig noe men (provocerend), echter in gemitigeerde vorm. In de provoli'teratuur bestaan cu rieuze opsommingen van wel en niet in aan merking komende onwettige middelen, die ter bereiking van heit doel mogen worden aangewend. Dit doel zelf isi algehele' maat schappij-hervorming. Weliswaar noemen de1 auteurs deze samenleving voos en waarde loos, ma,air men wil nog een keer proberen hier verander ing in te br engen, 6. Het object van studentenacties, is; meestal nauw begrensd: kracht bijzetten a,an spe cifieke studënteneisen. Onder de deelnemers zijn er echter, die: 'tegelijk Maircusiaanse ideeën ingang willen doen, vinden, en, dus maatschappijhervorming als doel van hun oppositie zien. Deze oppositie zelf is bijna altijd onwettig. De grens tussen wettig, en, onwettig is bij een aantal van deze zes vormen van buiten parlementaire oppositie niet altijd scherp te trekken; vaak wordt een actie in legale sfeer begonnen,, maar komt zij door een incident of onhandigheid in de strafbare sfeer. Ails oorzaak van het feit, dait mensen, die de gehele maatschappij zouden willen, hervormen, hiervoor hun toevlucht nemen tot buitenparle mentaire middelen, noemt mr. Langemeijer, dat uiterst rechts of uiterst links georiënteerden als ze zich tot partij formeren, toch weinig kans hebben het tot een redelijk aantal zetels in de volksvertegenwoordiging: te brengen. Zij ver wachten daarom, meer resultaat van het aan de kaak stellen, in woord of geschrift, van de ge hekelde toestanden, Hun bezwaren tegen, de1 be staande' samenleving zijn ook zo groot, dat ze zich niet wensen te conformeren aan de in het politieke leven ingewortelde gewoonten, en ge bruiken, Het, motief van bewegingen, die1 een bepaald, begrensd resultaat beogen, is te vinden in het feit, dat, bepaalde desiderata in dei grote politieke partijen, niet, tot hun: recht komen. Bovendien zijn er slechts een beperkt aantal ideeën-combinaties mogelijk. Om een, extreem voorbeeld te noemen,: een reehts-geoiriënteerd pacifist zal moeilijk een politieke partij vinden, die geheel aan zijn idealen beantwoordt, Soms is heit aantal direct betrokkenen bij een gewenste verandering te gering: studenten-idealen maken niet veel indruk in die verkiezingspropaganda van een grote politieke partij. Tenslotte: er zijn grenzen aan d,e toepasbaarheid van de démocratie. Als een volk uiteenvalt, in twee elkaar fel bestrijdende groepen, bijvoor beeld voorstanders van een sterke landsverde diging en 'dienstweigeraars, dan kan dit niet langs democratische weg worden opgelost. Er is altijd een grote minderheid, die zich op de duur niet kan neerleggen bij de beslissingen van de kleine meerderheid. De parlementaire democratie in zijn zuiverste en oorspronkelijke vorm wordt geacht te zijn 211

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1969 | | pagina 35