Financieei is het voor hem een moeilijke tijd, want zijn impressionistische werken worden niet verkocht. Aan het einde van de vorige eeuw komt hij tot het pointillisme. Intussen was zijn blik verruimd door reizen naar Zuid-Frankrijk in 1895 met Rops en later naar Capri, Napels, Sicilië en rond de eeuwwende naar Konstantinopel. Wanneer hij in Berlijn is, verlangt hij de grote stad te ontvluchten en terug te keren naar de rust van St. Anna waar hij Delfts porselein en oude meubels verzamelt. An dere schilders die kortere of langere tijd in St. An na wonen zijn Schlobach en Parmentier. Paul Par- mentier, op 32-jarige leeftijd overleden in 1902, hebben wij bij ons bezoek aan St. Anna horen noemen. Hij was een leerling van Alfred Verwée. Ook hoorden wij Petrucci noemen als met de doch ter van Verwée getrouwd. Hij was onder meer kunstkritikus die in juni 1913 een artikel over Baum heeft gepubliceerd. Lovis Corinth, bekend als de grote exponent van het Duitse impressionisme, heeft Baum geschilderd zich op weg begevend om te gaan schilderen met St. Anna op de achtergrond. Onze vraag of er een goede verstandhouding be stond tussen de schilders en de bevolking van St. Anna, werd zonder meer bevestigend beantwoord. Schilders hebben nog al eens wat dingen nodig, maar die werden met plezier gegeven en als er geholpen moest worden, stonden de schilders klaar. In 1908 koopt Baum een huisje in St. Anna, hem mogelijk gemaakt door een legaat, een pandje dat door de bejaarde bewoners nog direct wordt aangewezen. Zijn grafisch werk, etsen met de dro ge naald, uit deze tijd is zeer verfijnd, maar het blijkt dat St. Anna hem steeds minder gaat bieden. In 1912 gaat hij naar San Gimignano en dit Ita liaanse stadje zal het oord zijn waar hij het laatste gedeelte van zijn leven zijn belangrijkste werk terrein zal vinden. Bij het uitbreken van de eerste wereldoorlog gaat hij naar Duitsland terug. Korte tijd later komt hij voor een vluchtig bezoek naar St. Anna terug. Over dit bezoek bericht hij dat de Belgische vluchtelin gen goed worden ondersteund, dat de Hollanders bang zijn om in de oorlog te worden betrokken, dat de Hollandse protestanten sympathie hebben voor Duitsland en dat hij zijn huis ter beschikking heeft gesteld. Het blijkt niet dat hij nog ooit in St. Anna is terug geweest. Lovis Corinth: Paul Baum op weg te gaan schilderen te St. Anna 69

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1970 | | pagina 33