Financieei is het voor hem een moeilijke tijd, want
zijn impressionistische werken worden niet verkocht.
Aan het einde van de vorige eeuw komt hij tot het
pointillisme. Intussen was zijn blik verruimd door
reizen naar Zuid-Frankrijk in 1895 met Rops
en later naar Capri, Napels, Sicilië en rond de
eeuwwende naar Konstantinopel. Wanneer hij in
Berlijn is, verlangt hij de grote stad te ontvluchten
en terug te keren naar de rust van St. Anna waar
hij Delfts porselein en oude meubels verzamelt. An
dere schilders die kortere of langere tijd in St. An
na wonen zijn Schlobach en Parmentier. Paul Par-
mentier, op 32-jarige leeftijd overleden in 1902,
hebben wij bij ons bezoek aan St. Anna horen
noemen. Hij was een leerling van Alfred Verwée.
Ook hoorden wij Petrucci noemen als met de doch
ter van Verwée getrouwd. Hij was onder meer
kunstkritikus die in juni 1913 een artikel over Baum
heeft gepubliceerd. Lovis Corinth, bekend als de
grote exponent van het Duitse impressionisme,
heeft Baum geschilderd zich op weg begevend om
te gaan schilderen met St. Anna op de achtergrond.
Onze vraag of er een goede verstandhouding be
stond tussen de schilders en de bevolking van St.
Anna, werd zonder meer bevestigend beantwoord.
Schilders hebben nog al eens wat dingen nodig,
maar die werden met plezier gegeven en als er
geholpen moest worden, stonden de schilders klaar.
In 1908 koopt Baum een huisje in St. Anna, hem
mogelijk gemaakt door een legaat, een pandje
dat door de bejaarde bewoners nog direct wordt
aangewezen. Zijn grafisch werk, etsen met de dro
ge naald, uit deze tijd is zeer verfijnd, maar het
blijkt dat St. Anna hem steeds minder gaat bieden.
In 1912 gaat hij naar San Gimignano en dit Ita
liaanse stadje zal het oord zijn waar hij het laatste
gedeelte van zijn leven zijn belangrijkste werk
terrein zal vinden.
Bij het uitbreken van de eerste wereldoorlog gaat
hij naar Duitsland terug. Korte tijd later komt hij
voor een vluchtig bezoek naar St. Anna terug. Over
dit bezoek bericht hij dat de Belgische vluchtelin
gen goed worden ondersteund, dat de Hollanders
bang zijn om in de oorlog te worden betrokken,
dat de Hollandse protestanten sympathie hebben
voor Duitsland en dat hij zijn huis ter beschikking
heeft gesteld. Het blijkt niet dat hij nog ooit in St.
Anna is terug geweest.
Lovis Corinth: Paul Baum op weg te gaan schilderen te St. Anna
69