Levensloop Het is verleidelijk de levensloop van Philippus Lansbergen uitvoerig te beschrijven. Dit zou echter ontaarden in een herrangschikking van de ter beschikking staande gegevens. Voor een goed begrip is het wel nodig iets over hem te vertellen. De details kan men in de literatuur vinden. Wat die literatuur echter mist zijn zijn eigen woorden en gedachten. Die kan men alleen uit zijn eigen boeken halen. Lezend in een van die boeken over de beweging van de aarde gaat men iets proeven van de problemen waartegeno ver men zich gesteld zag en van de wijze waarop men in die tijd die problemen benader de. (8). Nadat Philippus Lansbergen in 1566 met zijn ouders via Frankrijk naar Engeland uitgeweken was, legde hij zich daar toe op theologische en wiskundige studies. Van 1580 tot 1585 was hij hervormd predikant in Antwerpen; na de val van de stad week hij uit naar Leiden, waar hij zich liet inschrijven als student in de theologie. In 1586 ontving hij een beroep naar Goes. In zijn nieuwe standplaats wijdde hij zich weldra aan astronomische studies, zoals uit latere uitgaven blijkt. In 1613 werd hij uit het ambt ontzet omdat hij zich met de politiek bemoeide en bovendien tegen de geldende voorschriften in geneeskunde uitgeoefend had. Ook zijn ideeën over de astronomie en zijn instemming met de door het Vaticaan veroordeelde stellingen van Copernicus, hebben bij de kerkelijke rechtspraak zeker hun invloed uitgeoefend. In Goes genoot hij grote achting en uit de vele sympathisanten, die zich het lot van hem en zijn zoon aantrok ken, laat zich afleiden dat de onpartijdigheid van Aen den weet-gierigen Lefer, £>p De ZSeDencUingen Van den Weerden,Eerweerden,endeWijt-vermaerden DD. PHILIPS L A NSBERGE, <©p ben WtnrjcIijrLfctjcn enöt Saedijcfefcöcn loop torn Dm 3tcrDt-Woot; mitfgaDcrjïopDctoarcaf-brclDniBC Dps ficiiclijcftcn IJcmclp AL wie daer is geneyght tot wonderbare faken Die van der Aerden gaen en tot den Hemel naken Die lefe defen Eouckdie lefe met verftant Wat hier een weerdigh Man fchencktaen het Vader-landt Sietdat fchier over-al voor defen was verholen En daer in heden noch de kloeckfte finnen dolen Dat wort u nu ter tijdt als in een open velt Dat wort u nu ter tij dt als voor het ooghgcflelt: Het wonder groocbeflaghdaer in de guide Pralen Van Maen en van de Sondaer in de Sterren dwalen Het ongemeten vlack daer vaPe Lichten ftaen Dat wort in defen Bouck de menfehen op-gedacn. Wy Pen het, lieve Vrient, ghy wilt ons gaen begeven Wy Pen u metten geeft geducrigh hooger fweven Wy Pen dat u voortaen geen Acrde meer en fmaeckt, Maer dat uw' fnelle pen tot aen den Hemel raeckt Watfalick t'uvvereer, wat kan ick vorder fchrijven? Ick feggc maer een woortenlaet de refte blijven; Twee Hemels en haer loop Pelt ghy ten vollen toon, De Derde, weerde Man, die zy vooruwenloon. J. CATS. de uitspraak twijfelachtig was. In elk geval blijft deze behoren tot de curiositeiten van een vroege re kerkelijke rechtspleging. Hij vestigde zich op 52-jarige leeftijd in Middel burg, waar hij zich met toenemende ijver bezig hield met wis- en natuurkundige en meer speci aal astronomische publikaties, die vooral ook sterk de aandacht trokken van geleerden in binnen- en buitenland. Vooral de felle kritiek op zijn werk, waarvan we nu weten dat het de werkelijkheid heel dicht benaderde, houdt een zekere erkenning in. Vele jaren na zijn overlij den werd zijn werk nog aangehaald en toege past. Bovendien waren zijn werken voorzien van lofdichten door Jacob Cats, Daniel Heinsius en anderen. In een van zijn wiskundeboeken over driehoeksmeting en boldriehoeksmeting is een briefwisseling opgenomen met de grote wiskundige Snellius. In Middelburg kon hij zich geheel aan zijn studies wijden, gevrijwaard van geldelijke zor gen. Hij ontving van de Staten van Zeeland een jaarwedde of althans bijdragen voor het op schrift stellen van zijn verzamelde kennis. De geraadpleegde bronnen zijn hier niet eenslui dend. Zelf zegt hij daarover (8) want het zijn nu omtrent drie-en-veertigh jaren geleden dat ick eerst quam in dese uwer Ed.- Mog: Provincie om mijn talent in de kereke en de stad van Goes getrouwelijck aen te leggen: in welcken langen tijdt ick genoten hebbe een eerlijck Tractament, mij toegelegt bij uwe Ed: Mog:; ende dat niet alleen geduerende den tijdt van mijnen dienst maer oock daer nae wanneer uwe Ed: Mog: ...,mij ruste ende stilstant in mijnen dienst hebben gegunt. Plaatsing in de tijd In welke tijd leefde Lansbergen? Arthur Koest- Ier (5) duidt die tijd in zijn boek ,The Sleepwal kers' aan als ,The Watershed'. Het was de tijd waarin de geleerden andere opvattingen over de wetenschap gingen krijgen. Het was de tijd dat de basis gelegd werd voor een andere opvatting van het aanzicht van het heelal. Het was ook de tijd waarin Tycho Brahe, Kepler, Galileï en Simon Stevin leefden. Toen is ook de verrekijker uitgevonden. De wetenschap en voor al de astronomie was in beweging. Het was Copernicus die er de stoot toe gegeven had. Men realiseert zich niet altijd hoe deze mensen elkaar beïnvloed kunnen hebben. Maar als men dan schematisch de tijden rangschikt wanneer zij geleefd hebben, dan wordt alles veel duidelij ker (zie overzicht). Copernicus verwierp in 1514 de leer van Ptolo- meus. Wanneer leefde Ptolomeus? Dat was van 85 tot 161. Hieruit blijkt dat de leer van de stilstand van de aarde vijftien eeuwen onderwe zen kon worden, zonder dat er ook maar iemand aan twijfelde dat dit de waarheid was. Honderd jaar na die verwerping door Copernicus werd Galileï nog gedwongen deze verwerpelijke ideeën af te zweren. Eerst in 1687 kon Newton het 38

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1971 | | pagina 2