leidingen, zodat de vrouw gedwongen is te leren haar leven lang, wil zij de ontwikkeling in de we reld en die van haar kinderen, bij willen houden. Zij staat nu met beide benen midden in de maatschappij en volgt cursussen in maatschap pijleer, waarin voorlichting over het bestuur van een gemeenteraad, de taken van het provinciaal bestuur, enz. Zij volgt lezingen over milieuhygiëne, maatschappelijke politieke bewustwording en draagt door haar ontwikkeling bij tot de eman cipatie en integratie van de vrouw in deze „man nenmaatschappij." Op de vraag bij de discussie avonden: „Leeft u mee, ja of neen?" antwoordt zij volmondig ja. „Adam legde zich in 't paradijs te slapen, Toen werd uit hem de vrouw geschapen. O, arme Adam, arme schaap, Je laatste rust was deze eerste slaap" Ondanks het feit, dat uit een opinie-onderzoek in 1969 bleek, dat 82 pet van de Nederlandse mannen tegen een beroep van de vrouw buitens huis was, is haar ontwikkeling en haar behoefte naar buiten te treden niet meer tegen te houden. Alexandre Dumas beweerde nog, dat de vrouw „alle vrouwelijkheid zou verliezen als zij een voet in een kantoor zette"!! Als wij zo eens om ons heen kijken, valt dat best mee, dachten wij Er heerst nog steeds wantrouwen tegen vrouwen arbeid, beweren recente krantenartikelen en dat zal voorlopig wel blijven. Een eeuwenoude traditie, economische veranderingen en aanpassingen zul len overwonnen moeten worden om de toekom stige vrouw met een goede opleiding gelijke kan sen te geven, zelfs met een „part-time job." De Bond van Plattelandsvrouwen schrijft haar eigen opbloei toe aan een paar eenvoudige richtsnoeren: 1 Gezond verstand. Zo werd voor elk onder werp van belang een commissie ingesteld, „want studie zonder actie is nutteloos, actie zonder studie noodlottig." 2 Zelfwerkzaamheid van de leden. Samen op stap gaan voor een goed doel, werk verdelen, kunstzinnige vormgeving, enzovoort. 3 Snelle wisseling van besturen en commissieleden. Er moet zodoende wel meer aan kadervorming gedaan worden, maar het bestuur en de afdelingen krijgen getrainde vrouwen, die het spreken in het openbaar gewoon vinden en hebben leren orga niseren. Geen van de vele vrouwenorganisaties in Nederland reist zoveel en staat zó in nauw verband met haar internationale bond en organi saties als de Wereldvoedselraad, en de Wereld gezondheidsraad. Is het een wonder, dat zij één van de weinige vrouwenverenigingen is, die nog steeds groeit? De plattelandsvrouw staat op de drempel van een nieuwe wereld, misschien een „tweede leven." Vele agrariërs zullen moeten omschake len en het typeert de invloed van de vrouw in de huidige maatschappij, dat de sociale economi sche voorlichtsters, die de agrariërs moeten voor lichten als zij hun bedrijven moeten beëindigen, de zaak eerst benaderen vanuit het gezin. De plattelandsvrouw heeft een groot aandeel in deze beslissing en wij hopen dat zij dat doen kan met hoofd en hart in nauwe samenwerking met haar bond, zodat: „Alles sal reg kom As elk sijn deel bijdra" 4) Wandkleed, vervaardigd door mevrouw C. Kooyman-Krijger te Sint-Annaland. n) Hella S. Haase: ,,Een kom water een test vuur". 2) Potgieter 3) Matthias Claudius 4) Paul Kruger P. J. Bouman: ,Geschiedenis van den Zeeuwschen landbouw" Hella S. Haasse: ,,Een kom water een test vuur" G. A. de Kok: „Van nabij en verre" W. G. Posthumus-Van der Goot en Anna de Waal: ,,Van moeder op dochter" de plaats der vrouw in een ver anderende wereld Evelyne Sullerot: ,,Histoire et Sociologie du Travail Féminin" en ,,Demain les Femmes" 87

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1971 | | pagina 15