beperkte snelheid. Op grond van deze wet traden
in 1902 in werking: het Tramwegreglement, het
Vereenvoudigde Locaalspoorwegreglement en het
Locaalspoorwegreglement. Voor de bestaande
tramlijnen kwam alleen het Tramwegreglement
in aanmerking, waarin de snelheid werd beperkt
tot 20 km per uur. Bij verbeteringen werd het
Vereenvoudigd Locaalspoorwegreglement gehand-
teerd en kon de snelheid tot 35 km worden
opgevoerd. In 1910 werd dit reglement van
kracht verklaard voor de lijn Steenbergen -
Brouwershaven. De lijn Brouwershaven - Burgh
voldeed bij de opening aan de hogere maatsta
ven.
NEERGANG
De jaren tot de eerste wereldoorlog waren
jaren van voorspoed. Aan de gunstige ontwik
keling kwam een einde in de oorlogsjaren. De
wijze waarop de RTM haar bedrijf uitoefende
deed een storm van protesten losbarsten. Een
van de belangrijke problemen was de kolen-
schaarste. De dienstregeling werd beperkt en de
tarieven verhoogd. Eind 1918 kwam er comité
van actie tegen de RTM. Bij het onderzoek van
de klachten kwam als hoofdoorzaak naar voren,
dat het bedrijf niet naar behoren rekening hield
met billijke wensen van het publiek en klachten
op geringschattende wijze behandelde. In de
jaren twintig heeft de RTM getracht haar be
drijf te perfectioneren, maar de maatregelen
brachten niet die verbetering in reis- en vervoer-
gelegenheid waarop het streven van de grote
protestactie gericht was. Wel zijn er een aantal
vlugge verbindingen gekomen, maar dit beteken
de feitelijk een herstel van de voor-oorlogse
toestand, omdat de snelheid nog altijd beperkt
was tot maximaal 35 km per uur. In de jaren
dertig wekte de RTM-directie de indruk door dik
en dun de stoomtrams te willen handhaven.
Hierbij moet worden gezegd dat de financiële
uitkomsten van de autobus- en vrachtautodien
sten die het bedrijf onderhield, geen optimisme
wettigden. Een slechte naam raakt men niet
gemakkelijk kwijt.
EINDE
Na de ramp van 1953 stelde de RTM alles in het
werk de verbindingen zo snel mogelijk te her
stellen. Begin 1954 was de baan tussen Brou
wershaven en Burgh weer in orde gebracht. Op
verzoek van de regering werden de herstelwer
ken afgebroken. Besloten werd de tijdelijke
autobus- en vrachtautodiensten te continueren.
„Met de opheffing (1954) van de tramweg op
Schouwen en Duiveland verviel de bestaansgrond
voor de tramlijn Anna Jacobapolder - Steenber
gen (de doorvoer van suikerbieten naar Steen
bergen), zodat deze lijn eveneens opgebroken
werd. Aangezien de BBA reeds een autobusver
binding van Anna Jacobapolder naar Steenber
gen (en verder) onderhield, heeft de RTM zich
daarmee tot Anna Jacobapolder teruggetrokken.
De wijziging werd door de bevolking van Schou
wen en Duiveland in het algemeen met instem
ming aanvaard".
Je rijdt nu in een uur van Rotterdam naar
Zierikzee. Vroeger met de RTM ruim een uur
per tram naar Numansdorp, dan anderhalf uur
per boot naar Zijpe en dan nog een half uur per
tram naar Zierikzee, waarbij nog de tijd voor
overstappen moet worden geteld.
100