beperkte snelheid. Op grond van deze wet traden in 1902 in werking: het Tramwegreglement, het Vereenvoudigde Locaalspoorwegreglement en het Locaalspoorwegreglement. Voor de bestaande tramlijnen kwam alleen het Tramwegreglement in aanmerking, waarin de snelheid werd beperkt tot 20 km per uur. Bij verbeteringen werd het Vereenvoudigd Locaalspoorwegreglement gehand- teerd en kon de snelheid tot 35 km worden opgevoerd. In 1910 werd dit reglement van kracht verklaard voor de lijn Steenbergen - Brouwershaven. De lijn Brouwershaven - Burgh voldeed bij de opening aan de hogere maatsta ven. NEERGANG De jaren tot de eerste wereldoorlog waren jaren van voorspoed. Aan de gunstige ontwik keling kwam een einde in de oorlogsjaren. De wijze waarop de RTM haar bedrijf uitoefende deed een storm van protesten losbarsten. Een van de belangrijke problemen was de kolen- schaarste. De dienstregeling werd beperkt en de tarieven verhoogd. Eind 1918 kwam er comité van actie tegen de RTM. Bij het onderzoek van de klachten kwam als hoofdoorzaak naar voren, dat het bedrijf niet naar behoren rekening hield met billijke wensen van het publiek en klachten op geringschattende wijze behandelde. In de jaren twintig heeft de RTM getracht haar be drijf te perfectioneren, maar de maatregelen brachten niet die verbetering in reis- en vervoer- gelegenheid waarop het streven van de grote protestactie gericht was. Wel zijn er een aantal vlugge verbindingen gekomen, maar dit beteken de feitelijk een herstel van de voor-oorlogse toestand, omdat de snelheid nog altijd beperkt was tot maximaal 35 km per uur. In de jaren dertig wekte de RTM-directie de indruk door dik en dun de stoomtrams te willen handhaven. Hierbij moet worden gezegd dat de financiële uitkomsten van de autobus- en vrachtautodien sten die het bedrijf onderhield, geen optimisme wettigden. Een slechte naam raakt men niet gemakkelijk kwijt. EINDE Na de ramp van 1953 stelde de RTM alles in het werk de verbindingen zo snel mogelijk te her stellen. Begin 1954 was de baan tussen Brou wershaven en Burgh weer in orde gebracht. Op verzoek van de regering werden de herstelwer ken afgebroken. Besloten werd de tijdelijke autobus- en vrachtautodiensten te continueren. „Met de opheffing (1954) van de tramweg op Schouwen en Duiveland verviel de bestaansgrond voor de tramlijn Anna Jacobapolder - Steenber gen (de doorvoer van suikerbieten naar Steen bergen), zodat deze lijn eveneens opgebroken werd. Aangezien de BBA reeds een autobusver binding van Anna Jacobapolder naar Steenber gen (en verder) onderhield, heeft de RTM zich daarmee tot Anna Jacobapolder teruggetrokken. De wijziging werd door de bevolking van Schou wen en Duiveland in het algemeen met instem ming aanvaard". Je rijdt nu in een uur van Rotterdam naar Zierikzee. Vroeger met de RTM ruim een uur per tram naar Numansdorp, dan anderhalf uur per boot naar Zijpe en dan nog een half uur per tram naar Zierikzee, waarbij nog de tijd voor overstappen moet worden geteld. 100

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1971 | | pagina 28