De Zeeuwse luchtlijn
J. P. B. Zuurdeeg
Nu het vliegveld Midden-Zeeland in gebruik is
genomen en dit vliegveld in een luchtlijn is
opgenomen gaat men in gedachte onwillekeurig
terug naar de Zeeuwse luchtlijn van voor de
Tweede Wereldoorlog.
Het eerst komen de vliegvelden aan de orde. Ze
zijn een factor in het tot stand komen van een
luchtlijn. De Zeeuwse vliegvelden waren Vlissin
gen en Haamstede.
VLIEGVELD VLISSINGEN
De luchtvaart is een echt oorlogskind. Het eerste
Zeeuwse vliegveld is dan ook een militaire
oangelegenheid. De gunstige ligging van Vlissin
gen met zijn marinehaven aan de Schelde deed
dringend de behoefte voelen aan een vliegveld
op Walcheren. Door de geringe snelheid van de
toenmalige toestellen was een klein terrein reeds
\cldoende. Het Walcherse exercitieterrein van de
Na het gereedkomen van dit artikel is het besluit genomen
deze luchtlijn stop te zetten.
Landmacht, ongeveer tussen Vlissingen en Sou
burg, werd tijdens de mobilisatie in verband met
de Eerste Wereldoorlog een militair vliegkamp.
Het terrein dat spoedig te klein was, werd
vergroot door het Napoleontische fort Middenre-
duit te slechten en het geëgaliseerde terrein bij
het bestaande vliegveld te trekken. De plannen
voor de bouw van een vliegtuigloods werden
door de wapenstilstand niet uitgevoerd.
In 1920 werd onder leiding van de Vlissingse
burgemeester, de heer C. A. van Woelderen, het
Walcherse propagandacomité voor de luchtvaart
oogericht. Een K.L.M.-vliegtuig dat in 1922 op
het vliegveld Souburg een noodlanding maakte
er was zelfs geen windwijzer gaf de stoot
iot het treffen van verschillende voorzieningen.
De naam van het vliegveld werd veranderd in
luchtvaartterrein Vlissingen, omdat het grootste
deel van het 30 ha grote terrein op het grondge
bied van deze gemeente lag. Ruim 17 ha hiervan,
eigendom van de gemeente Middelburg, werd
Vliegveld Vlissingen
128