De Zeeuwse luchtlijn J. P. B. Zuurdeeg Nu het vliegveld Midden-Zeeland in gebruik is genomen en dit vliegveld in een luchtlijn is opgenomen gaat men in gedachte onwillekeurig terug naar de Zeeuwse luchtlijn van voor de Tweede Wereldoorlog. Het eerst komen de vliegvelden aan de orde. Ze zijn een factor in het tot stand komen van een luchtlijn. De Zeeuwse vliegvelden waren Vlissin gen en Haamstede. VLIEGVELD VLISSINGEN De luchtvaart is een echt oorlogskind. Het eerste Zeeuwse vliegveld is dan ook een militaire oangelegenheid. De gunstige ligging van Vlissin gen met zijn marinehaven aan de Schelde deed dringend de behoefte voelen aan een vliegveld op Walcheren. Door de geringe snelheid van de toenmalige toestellen was een klein terrein reeds \cldoende. Het Walcherse exercitieterrein van de Na het gereedkomen van dit artikel is het besluit genomen deze luchtlijn stop te zetten. Landmacht, ongeveer tussen Vlissingen en Sou burg, werd tijdens de mobilisatie in verband met de Eerste Wereldoorlog een militair vliegkamp. Het terrein dat spoedig te klein was, werd vergroot door het Napoleontische fort Middenre- duit te slechten en het geëgaliseerde terrein bij het bestaande vliegveld te trekken. De plannen voor de bouw van een vliegtuigloods werden door de wapenstilstand niet uitgevoerd. In 1920 werd onder leiding van de Vlissingse burgemeester, de heer C. A. van Woelderen, het Walcherse propagandacomité voor de luchtvaart oogericht. Een K.L.M.-vliegtuig dat in 1922 op het vliegveld Souburg een noodlanding maakte er was zelfs geen windwijzer gaf de stoot iot het treffen van verschillende voorzieningen. De naam van het vliegveld werd veranderd in luchtvaartterrein Vlissingen, omdat het grootste deel van het 30 ha grote terrein op het grondge bied van deze gemeente lag. Ruim 17 ha hiervan, eigendom van de gemeente Middelburg, werd Vliegveld Vlissingen 128

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1971 | | pagina 20