Fokker Wasp TIDI op het vliegveld Vlissingen
eind 1924 aan het departement van Marine
verkocht. In dat jaar werd het overleg geopend
lussen de departementen van Waterstaat en
Marine over de behoefte van een viiegtuigloods
op het hulplandingsterrein Vlissingen in de route
Amsterdam-Londen. Het resultaat van dit over
leg was de in 1926 in gebruik genomen loods.
Landingslichten werden in 1927 aangebracht.
Het stationsgebouw werd in 1933 geopend.
Het vliegveld werd in 1938 met ca. 7 ha
vergroot en in 1939 kocht het Rijk voor uitbrei
ding nog eens 13V2 ha aan. Het Duitse bombar
dement in mei 1940 maakte een eind aan het
vliegveld, dat totaal verwoest werd.
VLIEGVELD HAAMSTEDE
Is het Vlissingse vliegveld uit oorlogsnoodzaak
tot stand gekomen, het vliegveld Haamstede is
uit particulier initiatief voortgekomen.
Het in 1925 te Zierikzee opgerichte comité tot
bevordering van het luchtverkeer met Neder
lands Indië, werkte aan de langste luchtlijn ter
wereld en tevens aan het tot stand komen van de
kortste luchtlijn, n.l. Rotterdam-Schouwen-Duive-
land. Eerst moest een geschikt terrein worden
gevonden. De aanleg van een vliegterrein
in de omgeving van Zierikzee werd te duur en
een ander plan werd in verband met de vliegvei
ligheid door de K.L.M. afgekeurd. De zaak bleef
slepende, totdat men in 1929 het oog liet vallen
op een terrein in de Schouwse Westerbanpolder
cnder Haamstede.
Begin 1930 kocht de N.V. Land- en Exploitatie
Maatschappij Nieuw-Haamstede 445 ha duinter
rein met de belofte het door de K.L.M. goedge
keurde deel als vliegveld in te richten. Op 14
oktober 1930 werd de eerste spade door de
toenmalige burgemeester van Haamstede in de
grond gestoken. De officiële opening van het 18
ha grote noodlandingsterrein West-Schouwen
vond op 4 mei 1931 plaats. Door de aanleg van
dit terrein vervielen de onder Zierikzee en
Noordgouwe liggende noodlandingsterreinen. Het
viiegveld voldeed echter niet aan de eisen voor
een vaste lijndienst, o.a. doordat het te klein
was. Het terrein werd toen met 12 ha uitgebreid
en geëgaliseerd, waarna het nu door de gemeen
te Haamstede geëxploiteerde „vliegveld Haamste
de" op 1 mei 1933 heropend werd. Eind 1934
kocht de gemeente het gehuurde terrein, dat met
ha werd uitgebreid. In het zelfde jaar werd
het stationsgebouw geopend en werd er een
radio-mistbaken geplaatst. In 1938 was het vlieg
veld weer te klein en werd het ontbreken van
een nachtverlichting als een bezwaar gevoeld.
Het luchtvervoer te Haamstede bereikte dat jaar
één van zijn hoogtepunten. Er landden toen 2747
vliegtuigen, waarvan 1491 de K.L.M. toebehoor
den. Het vrachtvervoer bedroeg bijna 18 ton.
In de meidagen van 1940 werd, door het plaat
sen van gevorderde wagens, het de Duitsers
onmogelijk gemaakt op het vliegveld te landen.
In de bezettingsperiode werd het vliegveld, dat
hoofdzakelijk voor verkenningsvluchten werd ge
bruikt, uitgebreid. Het vliegveld en de omgeving
129