Fokker Wasp TIDI op het vliegveld Vlissingen eind 1924 aan het departement van Marine verkocht. In dat jaar werd het overleg geopend lussen de departementen van Waterstaat en Marine over de behoefte van een viiegtuigloods op het hulplandingsterrein Vlissingen in de route Amsterdam-Londen. Het resultaat van dit over leg was de in 1926 in gebruik genomen loods. Landingslichten werden in 1927 aangebracht. Het stationsgebouw werd in 1933 geopend. Het vliegveld werd in 1938 met ca. 7 ha vergroot en in 1939 kocht het Rijk voor uitbrei ding nog eens 13V2 ha aan. Het Duitse bombar dement in mei 1940 maakte een eind aan het vliegveld, dat totaal verwoest werd. VLIEGVELD HAAMSTEDE Is het Vlissingse vliegveld uit oorlogsnoodzaak tot stand gekomen, het vliegveld Haamstede is uit particulier initiatief voortgekomen. Het in 1925 te Zierikzee opgerichte comité tot bevordering van het luchtverkeer met Neder lands Indië, werkte aan de langste luchtlijn ter wereld en tevens aan het tot stand komen van de kortste luchtlijn, n.l. Rotterdam-Schouwen-Duive- land. Eerst moest een geschikt terrein worden gevonden. De aanleg van een vliegterrein in de omgeving van Zierikzee werd te duur en een ander plan werd in verband met de vliegvei ligheid door de K.L.M. afgekeurd. De zaak bleef slepende, totdat men in 1929 het oog liet vallen op een terrein in de Schouwse Westerbanpolder cnder Haamstede. Begin 1930 kocht de N.V. Land- en Exploitatie Maatschappij Nieuw-Haamstede 445 ha duinter rein met de belofte het door de K.L.M. goedge keurde deel als vliegveld in te richten. Op 14 oktober 1930 werd de eerste spade door de toenmalige burgemeester van Haamstede in de grond gestoken. De officiële opening van het 18 ha grote noodlandingsterrein West-Schouwen vond op 4 mei 1931 plaats. Door de aanleg van dit terrein vervielen de onder Zierikzee en Noordgouwe liggende noodlandingsterreinen. Het viiegveld voldeed echter niet aan de eisen voor een vaste lijndienst, o.a. doordat het te klein was. Het terrein werd toen met 12 ha uitgebreid en geëgaliseerd, waarna het nu door de gemeen te Haamstede geëxploiteerde „vliegveld Haamste de" op 1 mei 1933 heropend werd. Eind 1934 kocht de gemeente het gehuurde terrein, dat met ha werd uitgebreid. In het zelfde jaar werd het stationsgebouw geopend en werd er een radio-mistbaken geplaatst. In 1938 was het vlieg veld weer te klein en werd het ontbreken van een nachtverlichting als een bezwaar gevoeld. Het luchtvervoer te Haamstede bereikte dat jaar één van zijn hoogtepunten. Er landden toen 2747 vliegtuigen, waarvan 1491 de K.L.M. toebehoor den. Het vrachtvervoer bedroeg bijna 18 ton. In de meidagen van 1940 werd, door het plaat sen van gevorderde wagens, het de Duitsers onmogelijk gemaakt op het vliegveld te landen. In de bezettingsperiode werd het vliegveld, dat hoofdzakelijk voor verkenningsvluchten werd ge bruikt, uitgebreid. Het vliegveld en de omgeving 129

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1971 | | pagina 21