Douglas DC 2 Toekan" op het vliegveld Haamstede
de het passagiersvervoer het volgende jaar een
inzinking.
De „Uiver" ging kort na de succesvolle Melbour
ne race op 20 december 1934 verloren en ook het
volgende jaar was voor de K.L.M. een jaar vol
met rampen.
De Zeeuwse luchtlijn moest men op 10 oktober
1936 stopzetten, doch op aandrang van de
geregelde passagiers vloog men het traject
Rotterdam-Haamstede in december weer drie
maal per week. De dienst op Vlissingen werd
eerst in maart 1937 hervat.
Door een drastische verlaging van de tarieven
nam in 1938 het aantal passagiers weer toe. Een
dagretour Vlissingen-Rotterdam werd van 12,50
tot 8,30 verlaagd. De oorlogsdreiging deed
de toename echter weer gedeeltelijk te niet.
Het was ook de reden dat men op 22
augustus 1939 het binnenlandse luchtverkeer
moest stopzetten. Men hoopte spoedig weer te
vliegen, doch het uitbreken van de oorlog maak
te een eind aan de Zeeuwse luchtlijn. Dat deze
luchtlijn zo'n succes was, is hoofdzakelijk te
danken aan het toeristenverkeer naar de bad
plaatsen en in het bijzonder naar Haamstede. Er
waren echter ook veel geregelde passagiers die
het mogelijk maakten tijdens de winter door te
vliegen. De geïsoleerde ligging van Schouwen-
Duiveland zal er het hare toe hebben bijgedra
gen.
VLIEGTUIGEN OP DE ZEELANDLIJN.
De dienst werd in 1931 geopend met een éénmo-
torige Fokker F Vila, die acht passagiers kon
meenemen. De éénmotorige vliegtuigen werden
in maart 1934 vervangen door de tweemotorige
Fokker F VIII, die aan twaalf passagiers plaats
bood. Later vloog men met Douglas DC 2- en DC
3-toesfellen, waarmee de dienst in 1939 uitslui
tend gevlogen werd. Het eerste toestel bood
plaats aan 14 passagiers, de DC 3 kon 21
passagiers vervoeren. De Douglas-vliegtuigen
werden na de ongevallen met K.L.M.-vliegtuigen
in juli 1935 tijdelijk vervangen door Fokkervlieg
tuigen om het geschokte vertrouwen van het
publiek te herstellen.
Op de Zeeuwse vliegvelden is er één ongeval
geweest met een K.L.M.-vliegtuig. In 1936 woei
een Fokker F VII ten gevolge van een storm om
op het vliegveld Haamstede. Persoonlijke onge
vallen deden zich niet voor, doch het vliegtuig
moest worden afgeschreven.
Bronnen
Jaarverslagen van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij.
1931-1939.
Jaarverslagen van de gemeente Vlissingen. 1931-1939.
Dr. S. S. Smeding. Het ontstaan van de Zeeuwsche luchtlijn.
1934.
H. M. Wild erom. Tussen afsluitdammen en deltadijken, deel 2
en 3.
Archief der gemeente Haamstede.
131