Douglas DC 2 Toekan" op het vliegveld Haamstede de het passagiersvervoer het volgende jaar een inzinking. De „Uiver" ging kort na de succesvolle Melbour ne race op 20 december 1934 verloren en ook het volgende jaar was voor de K.L.M. een jaar vol met rampen. De Zeeuwse luchtlijn moest men op 10 oktober 1936 stopzetten, doch op aandrang van de geregelde passagiers vloog men het traject Rotterdam-Haamstede in december weer drie maal per week. De dienst op Vlissingen werd eerst in maart 1937 hervat. Door een drastische verlaging van de tarieven nam in 1938 het aantal passagiers weer toe. Een dagretour Vlissingen-Rotterdam werd van 12,50 tot 8,30 verlaagd. De oorlogsdreiging deed de toename echter weer gedeeltelijk te niet. Het was ook de reden dat men op 22 augustus 1939 het binnenlandse luchtverkeer moest stopzetten. Men hoopte spoedig weer te vliegen, doch het uitbreken van de oorlog maak te een eind aan de Zeeuwse luchtlijn. Dat deze luchtlijn zo'n succes was, is hoofdzakelijk te danken aan het toeristenverkeer naar de bad plaatsen en in het bijzonder naar Haamstede. Er waren echter ook veel geregelde passagiers die het mogelijk maakten tijdens de winter door te vliegen. De geïsoleerde ligging van Schouwen- Duiveland zal er het hare toe hebben bijgedra gen. VLIEGTUIGEN OP DE ZEELANDLIJN. De dienst werd in 1931 geopend met een éénmo- torige Fokker F Vila, die acht passagiers kon meenemen. De éénmotorige vliegtuigen werden in maart 1934 vervangen door de tweemotorige Fokker F VIII, die aan twaalf passagiers plaats bood. Later vloog men met Douglas DC 2- en DC 3-toesfellen, waarmee de dienst in 1939 uitslui tend gevlogen werd. Het eerste toestel bood plaats aan 14 passagiers, de DC 3 kon 21 passagiers vervoeren. De Douglas-vliegtuigen werden na de ongevallen met K.L.M.-vliegtuigen in juli 1935 tijdelijk vervangen door Fokkervlieg tuigen om het geschokte vertrouwen van het publiek te herstellen. Op de Zeeuwse vliegvelden is er één ongeval geweest met een K.L.M.-vliegtuig. In 1936 woei een Fokker F VII ten gevolge van een storm om op het vliegveld Haamstede. Persoonlijke onge vallen deden zich niet voor, doch het vliegtuig moest worden afgeschreven. Bronnen Jaarverslagen van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. 1931-1939. Jaarverslagen van de gemeente Vlissingen. 1931-1939. Dr. S. S. Smeding. Het ontstaan van de Zeeuwsche luchtlijn. 1934. H. M. Wild erom. Tussen afsluitdammen en deltadijken, deel 2 en 3. Archief der gemeente Haamstede. 131

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1971 | | pagina 23