Vlissingen-Terneuzen. In maart 1874 wordt het
wat beter: Terneuzen-Hoedekenskerke-Hansweert
dagelijks eenmaal, met later zelfs nog uitbreidin
gen Hoedekenskerke evenwel zat niet in een goeje
hoek; in 1897 weer maar eenmaal per week. De
raad van Hoedekenskerke was als een roepende
in de woestijn. Telkens werd het verzoek, de
boten meermalen per week aan de steiger te
doen aanleggen, afgewezen.
In 1912 was het zover dat vernieuwing van de
steiger nodig bleek. Gedeputeerde Staten hadden
bezwaren. De steiger werd namelijk alleen door
de provinciale stoombootdiensten gebruikt. Het
college was verder van mening dat de dienst
Terneuzen-Hoedekenskerke niet alleen kon wor
den gemist, maar tevens nadeel berokkende aan
de hoofdlijn Vlissingen-Terneuzen, met andere
woorden „aan de regelmatige uitoefening van den
dienst op deze lijn in den weg stond".
Uit de Staten kwam een stem om de dienst te
laten vervallen. Gedeputeerde Staten gingen hier
op in en kwamen in 1913 met een voorstel de
dienst los te maken van de hoofdlijn Vlissingen-
Breskens-Terneuzen. Op 8 juli 1913 viel het
besluit voor rekening van de provincie een
afzonderlijke stoombootdienst in te richten
tussen Terneuzen en Hansweert met Hoedekens
kerke als tussenstation. Als belangrijk motief
gold dat door deze dienst een betere verbinding
met de spoorweg te Vlake werd verkregen.
Gedeputeerde Staten kwamen met voorbeelden
dat de nieuwe lijn vee! besparing in tijd zou
opleveren voor de bewoners van Zeeuwsch-
Vlaanderen, maar ook voor die van een groot
deel van Zuid-Beveland. Verder werd gewezen op
de verbetering van goederen-, post- en postpakket-
tenvervoer. De steiger, aldus werd tevens beslo
ten, zou worden vernieuwd.
Zoals 1914 vele dingen heeft verstoord, was de
oorlog oorzaak dat de dienst op 1 augustus
geheel werd gestaakt. In 1916 kwam de nieuwe
dienst op gang en wel als volgt:
4 sept. 1916 dagelijks 3 maal
18 sept. 1917 dagelijks 2 maal
25 febr. 1919 dagelijks 1 maal (kolen-
schaarste)
10 mrt. 1919 dagelijks 2 maal
1 juli 1920 weekd. 3, zondag 2 maal
5 juni 1925 dagel. 2 maal, voorts tussen
Terneuzen en Hoedekenskerke op weekda
gen 3 maal
2 oktober 1927 weekd. 1 maal, voorts tussen
Terneuzen en Hoedekenskerke 5 maal
Zondag Terneuzen - Hansweert 2 maal.
De verbinding Hoedekenskerke-Hansweert werd
15 mei 1930 opgeheven. De historicus kan voor
Zeeland aan het werk blijven. Wilderom ver
meldt in 1968 dat de lijn Hoedekenskerke-Hans
weert nog steeds in bedrijf is, maar als dit
nummer van het Zeeuws Tijdschrift verschijnt is
het verleden tijd.
Het begon te donkeren toen wij Hoedekenskerke
- een voortreffelijk dorp om met Smallegange
te spreken verlieten.
Verschrijving
Gelukkig het tijdschrift welks lezers op verschrij
vingen in de tekst attenderen. Want een verschrij
ving en geen zetfout was het, toen wij in nummer
5, op pagina 163, regel 1 en 2 lieten afdrukken:
„Van de Zwarte Polder naar het Zwin enkele kilo
meters oostelijker". Gelieve te lezen: westelijker.
S»1!r
Ter Neuzen
Vertrek Prov. Stoömböot
193