Vlissingen-Terneuzen. In maart 1874 wordt het wat beter: Terneuzen-Hoedekenskerke-Hansweert dagelijks eenmaal, met later zelfs nog uitbreidin gen Hoedekenskerke evenwel zat niet in een goeje hoek; in 1897 weer maar eenmaal per week. De raad van Hoedekenskerke was als een roepende in de woestijn. Telkens werd het verzoek, de boten meermalen per week aan de steiger te doen aanleggen, afgewezen. In 1912 was het zover dat vernieuwing van de steiger nodig bleek. Gedeputeerde Staten hadden bezwaren. De steiger werd namelijk alleen door de provinciale stoombootdiensten gebruikt. Het college was verder van mening dat de dienst Terneuzen-Hoedekenskerke niet alleen kon wor den gemist, maar tevens nadeel berokkende aan de hoofdlijn Vlissingen-Terneuzen, met andere woorden „aan de regelmatige uitoefening van den dienst op deze lijn in den weg stond". Uit de Staten kwam een stem om de dienst te laten vervallen. Gedeputeerde Staten gingen hier op in en kwamen in 1913 met een voorstel de dienst los te maken van de hoofdlijn Vlissingen- Breskens-Terneuzen. Op 8 juli 1913 viel het besluit voor rekening van de provincie een afzonderlijke stoombootdienst in te richten tussen Terneuzen en Hansweert met Hoedekens kerke als tussenstation. Als belangrijk motief gold dat door deze dienst een betere verbinding met de spoorweg te Vlake werd verkregen. Gedeputeerde Staten kwamen met voorbeelden dat de nieuwe lijn vee! besparing in tijd zou opleveren voor de bewoners van Zeeuwsch- Vlaanderen, maar ook voor die van een groot deel van Zuid-Beveland. Verder werd gewezen op de verbetering van goederen-, post- en postpakket- tenvervoer. De steiger, aldus werd tevens beslo ten, zou worden vernieuwd. Zoals 1914 vele dingen heeft verstoord, was de oorlog oorzaak dat de dienst op 1 augustus geheel werd gestaakt. In 1916 kwam de nieuwe dienst op gang en wel als volgt: 4 sept. 1916 dagelijks 3 maal 18 sept. 1917 dagelijks 2 maal 25 febr. 1919 dagelijks 1 maal (kolen- schaarste) 10 mrt. 1919 dagelijks 2 maal 1 juli 1920 weekd. 3, zondag 2 maal 5 juni 1925 dagel. 2 maal, voorts tussen Terneuzen en Hoedekenskerke op weekda gen 3 maal 2 oktober 1927 weekd. 1 maal, voorts tussen Terneuzen en Hoedekenskerke 5 maal Zondag Terneuzen - Hansweert 2 maal. De verbinding Hoedekenskerke-Hansweert werd 15 mei 1930 opgeheven. De historicus kan voor Zeeland aan het werk blijven. Wilderom ver meldt in 1968 dat de lijn Hoedekenskerke-Hans weert nog steeds in bedrijf is, maar als dit nummer van het Zeeuws Tijdschrift verschijnt is het verleden tijd. Het begon te donkeren toen wij Hoedekenskerke - een voortreffelijk dorp om met Smallegange te spreken verlieten. Verschrijving Gelukkig het tijdschrift welks lezers op verschrij vingen in de tekst attenderen. Want een verschrij ving en geen zetfout was het, toen wij in nummer 5, op pagina 163, regel 1 en 2 lieten afdrukken: „Van de Zwarte Polder naar het Zwin enkele kilo meters oostelijker". Gelieve te lezen: westelijker. S»1!r Ter Neuzen Vertrek Prov. Stoömböot 193

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1971 | | pagina 17