HEDENESSE, HET GEWONE WERK
en de bewoonde wereld
gesprek met
r. j. wasterval door will verkerk
„Wij worden soms beoordeeld aan bijzonderhe
den, aan opvallende dingen die hier gebeuren.
Een conferentie over éducation permanente van
anderhalve dag, een bezoekje van staatssecreta
ris Vonhoff van een paar uur. Over die conferen
tie praten we misschien nog veertien dagen, het
is maar één cursus van de 130 van 'Hedenesse'.
Want 't gewone werk eist alle aandacht op. Het
zijn maar twee, misschien wat opvallende ge
beurtenissen tussen een reeks van weken en
weekends, waarin 't echte werk gebeurt, waar
aan veel energie, aandacht en liefde wordt
besteed. Dat zijn voor ons de gewone dingen.
Neen, die zijn niet zo opvallend, maar daarover
wil ik graag praten, want dat is 'Hedenesse' en
zó is het werk".
HET ALGEMEEN
Directeur wika R. Wasterval van Hedenesse is
één van de weinige 'werkers in kerkelijke arbeid'
die nog steeds dat predikaat draagt. De wika-
opleiding begon na de oorlog op 'Kerk en
Wereld' in Driebergen en ging vooraf aan wat de
sociale academie De Horst werd. Wika's kwamen
na deze opleiding overal terecht, in jeugdwerk,
sociaal werk, bij radio en tv en ook in typisch
binnenkerkelijk werk. Wasterval kv/am naar Zee
land, naar Hedenesse. En hij is nog steeds wika
Wasterval; wat voor sommige jongeren iets met
voorletters te maken heeft. Wasterval is in zekere
zin geen werker in kerkelijke arbeid meer. Hij is
directeur van het vormingscentrum Hedenesse in
Cadzand, heeft dat helemaal helpen opbouwen.
„Van streekopbouw in het zwaar getroffen West-
Zeeuwsch-Vlaanderen tot vormingscentrum
voor", zoals vice-voorzitter J. A. van Bennekom
het noemde „de algemeenheid, het gemeen van
Zeeland".
En daarbij ligt Hedenesse uitgesproken in de
welzijnssector, waar, nu de welvaart wat taant,
de eerste klappen vallen. De buikriem wordt wat
aangehaald, stafuitbreiding wordt niet gereali
seerd, want twee procent meer rijkssubsidie
vergeleken met 1971, is nog niet eens genoeg om
de noodzakelijke salarisverhogingen voor alle
personeelsleden te realiseren. Dat dan wat de
rijksoverheid betreft. Over de provincie heeft
Hedenesse niet te klagen en ook de gemeentelij
ke overheid draagt enkele kiezelsteentjes bij.
Zodat van 'het gemeen' aan subsidie wordt
verkregen 79 procent van de ruim acht ton aan
kosten die vormingscentrum Hedenesse in 1971
had. Een cursist die er komt beiaalt daarom
maar éénvijfde van de werkelijke kosten. Een
vijfdaagse cursus kost zo 75,in plaats van 5
x 75,—.
Education permanente is een beginsel, een uit
gangspunt, dat onder mininsfer Klompé's CRM
beleid al wat contouren kreeg. Het betekent dat
alleen schoolopleiding niet genoeg meer is,
dat buitenschoolse vorming (ook een schriftelij
ke cursus) erbij hoort om bij-te-blijven.
Het betekent ook dat de mens door vorming en
door standpuntbepaling zich zélf kan blijven in
een turbulente wereld. Radio, tv, dagbladen met
hun informatieve, opiniërende, commentariëren
de functie, passen ook in het rijtje, evengoed als
de vorming voor werkende jongeren en de
volksuniversiteiten. In die reeks hoort het vor
mingswerk voor volwassenen en jongeren vanaf
zestien jaar, zoals dat in 'Hedenesse' gebeurt (de
leeftijdsgrens is van de rijkssubsidieregeling).
Wat weet men van Hedenesse?
Wij krijgen eens per maand wel een brief die is
gericht aan het bejaardencentrum of de jeugd
herberg Hedenesse, aan het hervormings- of het
economisch centrum, het vakantie- of het recrea
tiecentrum Hedenesse, zegt directeur Wasterval.
Het is het allemaal niet, wat is het wel?
VERTROUWEN
Een groep van het Wessel Gansfortcollege, een
middelbare school in Groningen (tien procent
van onze deelnemers zijn noorderlingen) komt
naar Hedenesse. Een end weg, maar ze zijn er.
Ze bellen op en zeggen: „een paar jaar geleden
zijn we ook geweest, we willen graag weer". En
ze zeggen dat ze nu een centrum hebben gevon
den waarin ze vertrouwen hebben; ze hebben
wel eens minder goede ervaringen opgedaan. Er
is dus kennelijk een speciale relatie ontstaan
met ons centrum. Die relatie is: we snappen
wederzijds wie we zijn en wat we willen. De
doelstellingen van school en centrum ontmoeten
194