HEDENESSE, HET GEWONE WERK en de bewoonde wereld gesprek met r. j. wasterval door will verkerk „Wij worden soms beoordeeld aan bijzonderhe den, aan opvallende dingen die hier gebeuren. Een conferentie over éducation permanente van anderhalve dag, een bezoekje van staatssecreta ris Vonhoff van een paar uur. Over die conferen tie praten we misschien nog veertien dagen, het is maar één cursus van de 130 van 'Hedenesse'. Want 't gewone werk eist alle aandacht op. Het zijn maar twee, misschien wat opvallende ge beurtenissen tussen een reeks van weken en weekends, waarin 't echte werk gebeurt, waar aan veel energie, aandacht en liefde wordt besteed. Dat zijn voor ons de gewone dingen. Neen, die zijn niet zo opvallend, maar daarover wil ik graag praten, want dat is 'Hedenesse' en zó is het werk". HET ALGEMEEN Directeur wika R. Wasterval van Hedenesse is één van de weinige 'werkers in kerkelijke arbeid' die nog steeds dat predikaat draagt. De wika- opleiding begon na de oorlog op 'Kerk en Wereld' in Driebergen en ging vooraf aan wat de sociale academie De Horst werd. Wika's kwamen na deze opleiding overal terecht, in jeugdwerk, sociaal werk, bij radio en tv en ook in typisch binnenkerkelijk werk. Wasterval kv/am naar Zee land, naar Hedenesse. En hij is nog steeds wika Wasterval; wat voor sommige jongeren iets met voorletters te maken heeft. Wasterval is in zekere zin geen werker in kerkelijke arbeid meer. Hij is directeur van het vormingscentrum Hedenesse in Cadzand, heeft dat helemaal helpen opbouwen. „Van streekopbouw in het zwaar getroffen West- Zeeuwsch-Vlaanderen tot vormingscentrum voor", zoals vice-voorzitter J. A. van Bennekom het noemde „de algemeenheid, het gemeen van Zeeland". En daarbij ligt Hedenesse uitgesproken in de welzijnssector, waar, nu de welvaart wat taant, de eerste klappen vallen. De buikriem wordt wat aangehaald, stafuitbreiding wordt niet gereali seerd, want twee procent meer rijkssubsidie vergeleken met 1971, is nog niet eens genoeg om de noodzakelijke salarisverhogingen voor alle personeelsleden te realiseren. Dat dan wat de rijksoverheid betreft. Over de provincie heeft Hedenesse niet te klagen en ook de gemeentelij ke overheid draagt enkele kiezelsteentjes bij. Zodat van 'het gemeen' aan subsidie wordt verkregen 79 procent van de ruim acht ton aan kosten die vormingscentrum Hedenesse in 1971 had. Een cursist die er komt beiaalt daarom maar éénvijfde van de werkelijke kosten. Een vijfdaagse cursus kost zo 75,in plaats van 5 x 75,—. Education permanente is een beginsel, een uit gangspunt, dat onder mininsfer Klompé's CRM beleid al wat contouren kreeg. Het betekent dat alleen schoolopleiding niet genoeg meer is, dat buitenschoolse vorming (ook een schriftelij ke cursus) erbij hoort om bij-te-blijven. Het betekent ook dat de mens door vorming en door standpuntbepaling zich zélf kan blijven in een turbulente wereld. Radio, tv, dagbladen met hun informatieve, opiniërende, commentariëren de functie, passen ook in het rijtje, evengoed als de vorming voor werkende jongeren en de volksuniversiteiten. In die reeks hoort het vor mingswerk voor volwassenen en jongeren vanaf zestien jaar, zoals dat in 'Hedenesse' gebeurt (de leeftijdsgrens is van de rijkssubsidieregeling). Wat weet men van Hedenesse? Wij krijgen eens per maand wel een brief die is gericht aan het bejaardencentrum of de jeugd herberg Hedenesse, aan het hervormings- of het economisch centrum, het vakantie- of het recrea tiecentrum Hedenesse, zegt directeur Wasterval. Het is het allemaal niet, wat is het wel? VERTROUWEN Een groep van het Wessel Gansfortcollege, een middelbare school in Groningen (tien procent van onze deelnemers zijn noorderlingen) komt naar Hedenesse. Een end weg, maar ze zijn er. Ze bellen op en zeggen: „een paar jaar geleden zijn we ook geweest, we willen graag weer". En ze zeggen dat ze nu een centrum hebben gevon den waarin ze vertrouwen hebben; ze hebben wel eens minder goede ervaringen opgedaan. Er is dus kennelijk een speciale relatie ontstaan met ons centrum. Die relatie is: we snappen wederzijds wie we zijn en wat we willen. De doelstellingen van school en centrum ontmoeten 194

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1971 | | pagina 18