LINKS Men verwijt het vormingswerk 'links' te zijn, de mensen kritisch te maken, te politiseren. Hoe zit dat? „Wat is links, wat is rechts? Als links betekent kritisch ten aanzien van de huidige maatschap- pijvorm ja. Vormingswerk dat niet kritisch staat ten opzichte van de samenleving is geen vor mingswerk. We hebben niets aan mensen die tegen alles ja zeggen. De maatschappij deugt toch ergens niet; we weten geen raad met de vragen rond het milieu, met de relaties tussen de generaties, er is werkloosheid in het noorden van ons land, 'n tekort aan arbeidskrachten in het westen, er zijn per jaar drieduizend doden in het verkeer en 15.000 mensen sterven aan sigaretten roken. Bovendien gaat het niet alleen om de maatschappij, het gaat ook om de relatie van individu tot individu". Neen, links. Helaas moet ik zeggen: Hedenesse heeft eerder het etiket van te rechts te zijn dan te links, voor een deel door onze relatie met de kerken en ook omdat hier niet steeds actiegroe pen getraind worden die de samenleving omver willen werpen. En men vaart ons eerder van links voorbij dan van rechts". Van de onderwijssector op Hedenesse en de 'kritische scholieren' die er door het vormings werk worden gemaakt naar links en naar rechts. Maar er komen meer groepen op Hedenesse. In 1970 werden 27 cursussen gegeven met volwasse nen in een beroepssituatie. Iets meer dan 20 procent van het totaal betreft de sector gezond heidszorg. Daarnaast komen er mensen uit de agrarische sector van de landbouwtopkadercur- sussen van 2 jaar, die in 1964 begonnen in het zuidwesten en die januari 1972 voor de vijfde maal worden gehouden. Doel: „verder kijken dan de grenspalen van het eigen erf", zoals een bij dit werk betrokkene het formuleert. Het gaat om mensen begeleiden in de snelle veranderin gen, weerbaar maken, leren samenwerken en omgaan met elkaar. Er wordt gezocht naar uitbreiding van dit werk, met volwassenen en naar de integratie en de effectiviteit van dit werk. Hedenesse is in ontwikkeling, er zit groei in het aantal deelnemers (vorig jaar zo'n 3500) waar het betreft de groepen in de gesloten cursussen, als waar het vrije inschrijvingen betreft, zoals de zomerweken waar veel gezinnen komen. Dat zijn de cursussen die een iets ander accent hebben, een wat luchtiger programma, met wal meer recreatieve aspecten erin. De gasten in de zomerweken komen vooral van buiten Zeeland. Wat het onderwijs betreft is er een groeiend aantal van buiten deze provincie, maar voor het overige: Hedenesse heeft een duidelijke functie in Zeeland. Ruim vijftig procent van de cursis ten is uit het eigen gewest afkomstig. Uit een onderzoek dat de Federatie van vormingscentra, waarbij Hedenesse is aangesloten, instelde onder de zestien gesubsidieerde vormingscentra (van de 28 federatieleden) blijkt dat de provincie Zeeland op de tweede plaats staat wat het aantal deelnemers aan vormingscursussen be treft. Het gesubsidieerde vormingswerk in inter- naatsverband bereikt landelijk een promillage van 3,70; voor Zeeland is dat 5,93. Alleen Fries land staat hoger: 8,14 pro mille. Zes van de duizend Zeeuwen kwamen dus in 1970 in een vormingscentrum, of het nu Hedenesse was of een centrum elders in ons land. En Hedenesse haalt voor de helft zijn deelnemers uit de eigen provincie. Hedenesse is 'geoecumeniseerd' sinds 1965; nadat het als hervormd initiatief was begonnen. In bestuur en onder de medewerkers vindt men mensen van verschillende achtergronden en een gevarieerde visie. Oecumenisch vormingswerk wil in dit verband zeggen: dat men op de eigen wijze wil samenwerken met iedereen bij wie het gaat om de bewoonbaarheid van de gehele wereld, die hoe langer hoe onbewoonbaarder dreigt te worden geestelijk en fysiek. Een vormingscentrum zoals Hedenesse maakt, als het goed is, we zeiden het al, deel uit van een hele keten van mogelijkheden tot durende vorming. Door voorgesprekken met de cursis ten, groepen die willen komen wordt wel de cursus voorbereid, maar de 'nazorg' ontbreekt vrijwel. Het vormingswerk in internaatsverband is 'een incident' in het dagelijks leven, een kleine korte, intensieve, ervaring. De 'nazorg', de follow- up heeft zowel te maken met actie als met de voortgang in het vormingsproces. Een deel van het vormingsproces zou in de 'thuissituatie' in de school zelf, in het ziekenhuis, in de agrarische gemeenschap, moeten kunnen plaatsvinden. Zo wel aan de kant van het vormingscentrum als bij andere instellingen groeit de behoefte tot zo'n stuk plaatselijk werk, naar het extern vormings werk. Die externe tak is ook ter sprake geweest op de werkconferentie over de éducation perma nente in november 1971 op Hedenesse. EXTERN Wasterval zelf is een groot voorstander van een dergelijk stuk werk, van een duidelijke relatie met andere werksoorten, zoals opbouwwerk, plaatselijk vormingswerk, jeugdwerk, kerkelijk werk. Een aanzet hiervoor is misschien gegeven op de genoemde conferentie. Meer hierover, met name over de samenwerking en het praten van Hedenesse, de stichting vormingscentrum Van Eeghenhuis in Aardenburg en Het Zilveren Schor in Arnemuiden is te vinden in een nota van het Zeeuws Vormingsberaad. De (nauwe) samenwerking tussen Hedenesse en het van Eeghenhuis is er al op verschillende terreinen. Men hoopt op een verdere concretisering daar van in de toekomst. Een duidelijke taak van genoemde drie centra, samen met het provinci aal opbouworgaan, is er in ieder geval al waar hef 't extern vormingswerk betreft. De drie centra kunnen en willen hier hun deskundige inbreng leveren, waar extern wordt gevraagd. Op die wijze zou het vormingswerk weer een ander 196

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1971 | | pagina 20