Drs. C. de Schipper Planologische knelpunten van een groeiende stad VLISSINGEN DOST V/4 V/A bedrijfs. en industrieterrein Voor planologen heeft Vlissingen een belangrijk indelingscriterium; het is nl. een stad, die aan een zijde wordt afgesloten door een onontwijk bare natuurlijke barrière. Deze barrière, de zee, heeft in de loop der eeuwen het stedebouwkundi- ge karakter en de economische functie van Vlissingen bepaald. In economische zin is de ligging aan zee doorslaggevend geweest voor het welvaarts- en groeitempo. Ook thans nog dankt zeker 50% van de Vlissingse beroepsbevolking direct of indirect zijn inkomen aan de bedrijvig heid, die met de ligging aan zee verband houdt (zeehavenindustrie, scheepsbouw, havenverkeer, loodswezen, visserij, zeevaartschool, sleepdien sten, scheepvaart, kusttoerisme). In stedebouwkundig opzicht overheersen de na delen van de ligging aan zee. Weliswaar vormt een aantrekkelijk waterfront een bijzonder bele vingselement ter ondersteuning van het woonkli maat, maar anderzijds noopt de watergrens tot een eenzijdig gerichte stadsuitleg, met een voort durende verschuiving van het stadsmiddelpunt. De afstand van het stedelijk woongebied tot de binnenstad wordt steeds groter. In Zeeland ver keert Terneuzen in een vergelijkbare situatie. De eenzijdige uitbreidingsmogelijkheden voor Vlissingen geven ook een onherroepelijk maxi mum aan met betrekking tot het uiteindelijk inwonertal op het huidige grondgebied. Het in wonertal zal nog kunnen groeien van circa 42.000 thans tot circa 70.000 in de eindfase. Hoewel dus in tegenstelling tot vele andere steden binnen enkele decennia een zekere afronding in zicht komt, biedt dit gegeven weinig soulaas voor de stedebouwkundige problematiek van het moment. Met deze actuele stedebouw- ■PIT. MO. ^5 WAAYERTHAVEN CltTERS HOECHST M en T INTERNATIONAL KERNCENTRALE ■BORSSELE WESTERSCHELOE best toek 94

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1972 | | pagina 58