in 1547 gebouwde fort Rommekens, welks bouw meester, Donato de Boni, ook in Vlissingen als ves tingbouwer bekend is geweest. Het is niet te ge waagd te veronderstellen dat dit bastion van de Boni afkomstig is en uit dezelfde tijd als Ramme- kens dateert. Vanaf dit bastion konden de grachten, langs de Coosje Busken- en Wolstraat met geschutvuur worden bestreken. Als poorten geeft deze kaart aan de Gevangenpoort, eens de westelijke stads- uitgang, doch als gevolg van de gewijzigde to pografie lag hij nu binnen de wallen en moest als zodanig worden vervangen door de in 1540 springt om met geschut deze wallen te kunnen enfileren en de grachten te bestrijken. Aan de landzijde zijn een drietal volledige basti ons te vinden, namelijk ter hoogte van het Betje Wolffplein, waar het oude Italiaanse werk ver vangen is door één van Nederlands systeem, en in het noordoosten twee bastions van Alva's Ci tadel, eveneens van Oud-Nederlandse vormge ving, met daar tussen de 'Zeeburchtsche ofte Nieu we Poorte', (eerste steenlegging 23 april 1586, later de Paling- of Rammekenspoort). In het Mo lenwater en in het zuidoosten (ter plaatse van het Oranje bolwerk) stond elk een onvolledig bastion. NASSAU r CASTHUIS j I.MIDDELBURGSE POORT 2. GEVANGEN POORT I 3. OUDE RAMMEKENSPOORT 4. NIEUWE RAMMEKENSPOORT 5KEIZER BOLWERK 6. RONDEEL j LEUGENAAR BAS gebouwde Middelburgse of Oude Watermolen- poort, gelegen in het verlengde van de Achter haven. Ter hoogte van de Kleine Markt staat de in 1560 verbeterde Oost- of Blauwpoort en zuide lijker bij de Engelse haven, de Altena-poort. De vestinggracht liep rondom de stad van het Mo lenwater tot de oostelijke zeedijk. De tweede kaart, die van 1589, laat het door dringen van de nieuwe vestingbouwkundige op vattingen zien en toont het begin van de toepas sing van de Oud-Nederlandse vestingbouwprinci pes. Het voornaamste kenmerk hiervan is het bastion of bolwerk, dat buiten de hoofdwal uit- De bolwerken zijn verbonden door een getenail- leerd tracee. Duidelijk is nu, dat de stadsmuren door aarden wallen zijn vervangen, waar omheen een natte gracht. De zeezijde is in die tijd ver sterkt met het kleine 'Bollewerck buyten 't Gast- huys'; de reeds bestaande rondelen aan de Ge vangentoren en de Leugenaar zijn verbeterd. Tij dens Maurits' bewind was wederom uitbreiding der havens de oorzaak van het vergroten van de fortificatiën, hetgeen in noordelijke en oostelijke richting plaats had (1609-1612). Het nieuwe ves- tingtracee, waarvan Maurits' ingenieurs Valcken- burgh en David van Orliens als bouwmeesters 116

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1972 | | pagina 80