Zeker is dat Mondriaan in 1908 en 1909 in West-
kapelle werkte en in 1911 zelfs in Veere woonde.
Behalve de reeds genoemde vérgaande invloed
van Mondriaan op het werk van Jacoba van
Heemskerck is er in schilderkunstig opzicht
moeilijk van een duidelijke invloed op de Walcher-
se schildersbent te spreken, zeker niet op de manier
die Toorop de eerste onder de Domburgers maakte.
Het geeft Mondriaan méér dan de rest van de
groep het aanzien van een onafhankelijk kunste
naar.
Over die eigen plaats en het werk op die plaats
kan vanuit een beschouwend uitgangspunt
meer gezegd worden, los van een gebeuren als de
Mondriaan-tentoonstelling van het Haags Ge
meentemuseum die aanleiding was tot deze eerste
notities.
P. C. Mondriaan, collecfie Haags Gemeentemuseum, 1972.
(Catalogus, tekst C. Blok, 1968-1972).
Domburgsch Badnieuws, 12 september 1908: „In het Strand-
hotel is aangekomen P. Mondriaan en familie".
3) Afgebroken buitenhuis te Domburg, niet te verwarren met
het eveneens uit het bezit van de familie Tak van Poortvliet
stammende Hof ter Linde te Grijpskerke waar thans de cul
tuurmaatschappij ,,Loverendaele" is gevestigd.
Bij de illustratie: achterzijde prentbriefkaart: ,,30 juli 1911.
Lieve Anna, in dit huis logeeren op het oogenblik de twee
freules Heemskerck van Beest. De eene heeft wel eens bij
ons koffie gedronken ze schildert. O, van schilderen ge
sproken er is hier een schilderijententoonstelling, Ma en ik
zijn er ook geweest, het was er smoorheet. Ma vraagt of ik je
wil zeggen dat we de 17de 's avonds om V2 9 thuiskomen. Het
is hier vreeselijk warm 84 graden in de schaduw. Nu je be
grijpt dat, als we van suiker waren, dat we dan allemaal al
lang gesmolten waren. Nu de groeten van Marietje" (Uit
gave C. van Schagen, Domburg).
4) Der Sturm, kring van expressionistische schilders te Berlijn,
opgericht in 1910 door Walden. Tijdschrift, uitgeverij, kunst
zaal, exposities van o.a. Kokoschka, Chagall.
5) Museumjournaal 1971.
6) L. J. F. Wijsenbeek, „Mondriaan, schilder en denker" in
L. J. F. Wijsenbeek en J. J. P. Oud, „Mondriaan", Zeist-
Antwerpen 1962.
7) Mondriaan keert in 1919 juli naar Parijs terug. Zeker
is dat hij datzelfde jaar voor Marie Tak van Poortvliet een
reeks copieën naar Franse meesters (school van Avignon)
maakt cat. pag. 70.
(Illustraties bij dit artikel: Haags Gemeentemuseum. De num
mers verwijzen naar de catalogus van 1968. Alle afgebeelde
werken horen tot het bezit van het Haags Gemeentemuseum).
170