Marlow Moss, een zeer engelse miss aan de walcherse duinen André Oosthoek Een opmerkelijk klein verschijnsel in de grote, hoge duinen bij Valkenisse: een wonder lijk precisieus vrouwtje in rijkostuum, gepom- madeerd haar, economisch verdeeld, geen haar tje teveel, wijde blik, vaste stap, een ijkend stempel op country-life Engelse stijl van enkele tientallen jaren geleden. Er zijn er nog die haar in die Walcherse omgeving gekend hebben, Marlow Moss, de wat excentrieke medebewoonster van huize Antoinet te aan de Valkenisseweg te Biggekerke, vlucht oord van de Nijhoffs, toevluchtsoord voor velen. Met dat intussen vervlakte beeld en het beetje wetenschap houdt het op. De eigenlijke betekenis van Marjorie Jewell Moss, haar gaan en staan, haar werk, zijn nagenoeg onbekend, ook en merkwaardig genoeg vooral in de omgeving die ze de hare noemde: Frankrijk, Walcheren, Cornwall. Die onbekendheid is een eigenschap-in- kentering. De internationale kunstwereld, verte- Kompositie 1930, zwart-wit "I am no painter, I don't see form, I only see space, movement and light". genwoordigers daarvan, hebben iets van het beeld dat zo'n goede veertig jaar geleden ge vormd werd, teruggevonden en zo begint de kunstenares Marlow Moss, dienares van ruimte, beweging en licht later dan nodig aan een langzame come-back. Het beginpunt daarvan ligt in Middelburg, waar 7 april van dit jaar de grote Moss tentoonstelling 1in de Vleeshal van het stadhuis werd geopend, een in wezen kleine gebeurtenis, die evenwel niet onopgemerkt bleef. Nog tijdens de expositie verhuisde een deel van de collectie naar musea in Neder land en Israël, kwamen nieuwe contacten met The Tate Gallery en Hannover Gallery tot stand en werd een optie opgesteld voor het Kunstmuseum te Basel. Enkele werk stukken van Marlow Moss werden opgeno men in privé-collecties, de gemeente Middel burg kreeg voor bewezen diensten een doek, dat in de gemeentelijke nieuwbouw een plaats zal krijgen. De Middelburgse tentoonstelling valt midden in de periode van grijze vergetelheid die Marlow Kompositie 1932, zwart-wit 215

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1972 | | pagina 23