Marlow Moss,
een zeer engelse miss aan de
walcherse duinen
André Oosthoek
Een opmerkelijk klein verschijnsel in de
grote, hoge duinen bij Valkenisse: een wonder
lijk precisieus vrouwtje in rijkostuum, gepom-
madeerd haar, economisch verdeeld, geen haar
tje teveel, wijde blik, vaste stap, een ijkend
stempel op country-life Engelse stijl van enkele
tientallen jaren geleden.
Er zijn er nog die haar in die Walcherse
omgeving gekend hebben, Marlow Moss, de wat
excentrieke medebewoonster van huize Antoinet
te aan de Valkenisseweg te Biggekerke, vlucht
oord van de Nijhoffs, toevluchtsoord voor velen.
Met dat intussen vervlakte beeld en het beetje
wetenschap houdt het op. De eigenlijke betekenis
van Marjorie Jewell Moss, haar gaan en staan,
haar werk, zijn nagenoeg onbekend, ook en
merkwaardig genoeg vooral in de omgeving
die ze de hare noemde: Frankrijk, Walcheren,
Cornwall. Die onbekendheid is een eigenschap-in-
kentering. De internationale kunstwereld, verte-
Kompositie 1930, zwart-wit
"I am no painter, I don't see form,
I only see space, movement and light".
genwoordigers daarvan, hebben iets van het
beeld dat zo'n goede veertig jaar geleden ge
vormd werd, teruggevonden en zo begint de
kunstenares Marlow Moss, dienares van ruimte,
beweging en licht later dan nodig aan een
langzame come-back.
Het beginpunt daarvan ligt in Middelburg,
waar 7 april van dit jaar de grote Moss
tentoonstelling 1in de Vleeshal van het
stadhuis werd geopend, een in wezen kleine
gebeurtenis, die evenwel niet onopgemerkt
bleef. Nog tijdens de expositie verhuisde een
deel van de collectie naar musea in Neder
land en Israël, kwamen nieuwe contacten
met The Tate Gallery en Hannover Gallery
tot stand en werd een optie opgesteld voor
het Kunstmuseum te Basel. Enkele werk
stukken van Marlow Moss werden opgeno
men in privé-collecties, de gemeente Middel
burg kreeg voor bewezen diensten een
doek, dat in de gemeentelijke nieuwbouw
een plaats zal krijgen.
De Middelburgse tentoonstelling valt midden
in de periode van grijze vergetelheid die Marlow
Kompositie 1932, zwart-wit
215