£rl t^ticJ^3C^s^i£jt
H
p.rtoto DM A M T^> ft /y.ye
AAa^^ AA^otï-
tLs-as)
#«-vJb Y/0^ <2"*~/
-j i
-AO 4»J--'Uj (2L<Z^ C v/"
■^LA tf-v L4 jzrin t-vt^ ^L;/A-VA
-^<2Jt-l<uJL$ /Oyvu- ^—a-^^-^.
f) l
^jLjyZla.
<4r-~—~ a*^y^A
/y\*^Xi,4L&Jhr* 4^a y^Xjm. (F&éA,
/VO-tr-l -^-AAo. j^A-tS'Vvi *-v*-w *-*- ?—*^^-*-\.
A-w/ /-ƒ oJCLlolv -^L*-^ot-a CCf i? *-"^5jt <?t
Correspondenlïekaart van Mondriaan
materiaal waarmee de harmonie op het plat
van het schilderij bereikt wordt, komt voort
uit reductie, een afdingen op de natuur en
het "vormend" materiaal dat van die natuur
het gevolg is. Aan het eind van de beeldende
reductiefactoren die in theorie en naar
blijkt ook de praktijk van het neo-
plasticisme de daadwerkelijke gang van za
ken bepalen, staan de enkele lijn en de
enkele kleur.
Het Huis "Antoinette" te Biggekerke, 1972 (foto Charles Strijd)
Men heeft Moss vaak ze was daar trots op
verward met Mondriaan. Er was, zeker in
haar beginperiode, een duidelijke overeenkomst
met de wijze van schilderen van Mondriaan, al
week ook de techniek door een grotere materi
aalbeheersing van miss Marlow, toen al belang
rijk af.
De verschilpunten zijn echter interessant
voor wie het neo-plasticisme wil volgen
talrijker.
Mondriaan schildert, tweedimensionaal. Moss,
tekent, schildert en maakt beelden. Tussen het
schilderij en de sculptuur staat in dit geval de
vorm. Mondriaan wars van vorm, bereikt een
zuiver ritme van de lijn, Moss de beeldhouw
ster heeft er de zuiverheid van vorm in de
derde dimensie bij nodig. Ze haalt die
ook.
Ze benut die vorm op ander terrein en hier
ontloopt ze Mondriaan volledig. Zo werkt ze
hevig met structuren, voornamelijk om het
"vlakdelende karakter" van de lijnen te ontlopen.
Ze brengt hout op haar doeken, in hoog-re-
liëf. 7) In eerste aanleg plakt ze linnen fragmen
ten op een groter doek. De meeste van haar
schilderijen hebben een verschillende gelaagd
heid van verf. Gaat ze bij een "normaal",
"plat", doek al uit van zeven verflagen, in haar
wisselende doeken geschiedt het opbrengen van
deze lagen in zwaardere of lichtere mate, zodat
ook de verf in de structuur en daarmee de
lichtwerking meespeelt. Marlow Moss werkt met
touw en ijzerdraad, conscentieus gespannen ver
vangingsmiddelen voor de deellijnen. Al gauw
wordt het koord touw, later kabel.
218