Tentoonstelling in de Vleeshal te Middelburg, 1972
toen in Frankrijk woonde en verder een blijven
de plaats in het leven van Marlow Moss zal
bezetten. Ze leeft "mee", het kan Frankrijk zijn,
Italië, vaker en regelmatiger is het Walcheren en
Biggekerke. Zo komt naast een belangrijk schrij-
versoeuvre aan de Nijhoffkant (maar dat is een
ander verhaal) in de kleine witte villa Antoinette
9) een belangrijk beeldend oeuvre tot stand,
ondanks de musea en hunne gezegelde brieven
en kelders nog steeds een te weinig bekend
oeuvre dat op enig kruimelwerk, waarin ook dit
artikel past, na zeker te gering is toegelicht en
aangewezen.
1) "Marlow Moss, schilderijen-tekeningen-constructies", Vlees
hal, Stadhuis Middelburg, 8 t/m 23 april 1972.
2) Marlow Moss, Stedelijk Museum Amsterdam, 30 maart30
april 1962.
3) A. H. Nijhoff overleed 22 mei 1971. Na haar dood werd
in 1972, na de tentoonstelling te Middelburg de marmer
constructie uit 1946 van Marlow Moss door de Middelburg
se steenhouwer C. de Kuijper in een eenvoudig grafmonu
ment verwerkt (zie ook de foto). Het monumentje bevindt
zich op de begraafplaats te Biggekerke.
4) De Académie Moderne.
5) Zie voor de belevenissen tijdens deze vlucht" ook Dr. L.
de Jong „Nederland in de tweede wereldoorlog", deel III,
(foto Charles Strijd)
pagina 196. (Mededelingen ontleend aan Ter Pelkwijk in
„Jaarboekje Oud-Utrecht 1949").
6) Marlow Moss: "An appreciation to Piet Mondrian". 1955,
manuscript.
7) Enkele van deze hout-reliëfs zijn op bestelling uitgevoerd
door timmerman Goedbloed te Biggekerke, een man die
ook in de briefwisseling van Marlow Moss en A. H. Nijhoff
een rol speelt.
8) Zie de „Boogie-Woogies" van Mondriaan. (Victory, Broad
way, 1942-1943-1944).
9) Zie ook het gedicht "Het Huis" van Martinus Nijhoff, op
genomen in Verzamelde Gedichten, Bert Bakker/Daamen
NV, 1954, pagina 522.
BRONNEN:
Michel Seuphor: "Marlow Moss, sculpture, paintings", voor
woord catalogus Hannover Gallery, 1958. 12 pp, ill.
Marlow Moss: "Abstract, Concrete, Constructive Art", manus
cript.
Georg Schmidt: "Constructivisme", tentoonstelling abstracte
kunst Stedelijk Museum Amsterdam, 2-24 april 1938. 16 pp. ill.
Vormgeving W. Sandberg.
Marlow Mess. „l'Art non figuratif" pagina 26 Abstraction
Création 1923, ill.
A. H. Nijhoff. „Marlow Moss", Stedelijk Museum Amsterdam,
30 maart - 30 april 1962. Catalogus 301. 22 pp, ill. Vormge
ving W. Sandberg.
André Oosthoek: "marlow moss, ruimte, ritme én licht", in
leiding tot de tentoonstelling in de Vleeshal te Middelburg,
uitgesproken 7 april, afgedrukt in de PZC van 8 april 1972.
Idem: "beknopte begeleidingsbrief bij het werk van marlow
moss", Middelburg, 1972.
220