Tentoonstelling in de Vleeshal te Middelburg, 1972 toen in Frankrijk woonde en verder een blijven de plaats in het leven van Marlow Moss zal bezetten. Ze leeft "mee", het kan Frankrijk zijn, Italië, vaker en regelmatiger is het Walcheren en Biggekerke. Zo komt naast een belangrijk schrij- versoeuvre aan de Nijhoffkant (maar dat is een ander verhaal) in de kleine witte villa Antoinette 9) een belangrijk beeldend oeuvre tot stand, ondanks de musea en hunne gezegelde brieven en kelders nog steeds een te weinig bekend oeuvre dat op enig kruimelwerk, waarin ook dit artikel past, na zeker te gering is toegelicht en aangewezen. 1) "Marlow Moss, schilderijen-tekeningen-constructies", Vlees hal, Stadhuis Middelburg, 8 t/m 23 april 1972. 2) Marlow Moss, Stedelijk Museum Amsterdam, 30 maart30 april 1962. 3) A. H. Nijhoff overleed 22 mei 1971. Na haar dood werd in 1972, na de tentoonstelling te Middelburg de marmer constructie uit 1946 van Marlow Moss door de Middelburg se steenhouwer C. de Kuijper in een eenvoudig grafmonu ment verwerkt (zie ook de foto). Het monumentje bevindt zich op de begraafplaats te Biggekerke. 4) De Académie Moderne. 5) Zie voor de belevenissen tijdens deze vlucht" ook Dr. L. de Jong „Nederland in de tweede wereldoorlog", deel III, (foto Charles Strijd) pagina 196. (Mededelingen ontleend aan Ter Pelkwijk in „Jaarboekje Oud-Utrecht 1949"). 6) Marlow Moss: "An appreciation to Piet Mondrian". 1955, manuscript. 7) Enkele van deze hout-reliëfs zijn op bestelling uitgevoerd door timmerman Goedbloed te Biggekerke, een man die ook in de briefwisseling van Marlow Moss en A. H. Nijhoff een rol speelt. 8) Zie de „Boogie-Woogies" van Mondriaan. (Victory, Broad way, 1942-1943-1944). 9) Zie ook het gedicht "Het Huis" van Martinus Nijhoff, op genomen in Verzamelde Gedichten, Bert Bakker/Daamen NV, 1954, pagina 522. BRONNEN: Michel Seuphor: "Marlow Moss, sculpture, paintings", voor woord catalogus Hannover Gallery, 1958. 12 pp, ill. Marlow Moss: "Abstract, Concrete, Constructive Art", manus cript. Georg Schmidt: "Constructivisme", tentoonstelling abstracte kunst Stedelijk Museum Amsterdam, 2-24 april 1938. 16 pp. ill. Vormgeving W. Sandberg. Marlow Mess. „l'Art non figuratif" pagina 26 Abstraction Création 1923, ill. A. H. Nijhoff. „Marlow Moss", Stedelijk Museum Amsterdam, 30 maart - 30 april 1962. Catalogus 301. 22 pp, ill. Vormge ving W. Sandberg. André Oosthoek: "marlow moss, ruimte, ritme én licht", in leiding tot de tentoonstelling in de Vleeshal te Middelburg, uitgesproken 7 april, afgedrukt in de PZC van 8 april 1972. Idem: "beknopte begeleidingsbrief bij het werk van marlow moss", Middelburg, 1972. 220

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1972 | | pagina 28