verschillende groeperingen is wel een verklaring te geven. Men kende in de kleine groepen en ge meenten elkaar te goed. De Heilige Schrift en de onderlinge veten verstaan elkaar niet altijd even best. Men gaat uit elkaar, er zijn oefenaars en als de kleine gemeenten uitgroeien komt de dominee, die een zwaar stempel op zijn gemeente kan drukken. Wat ons bij Henri (Gerrit Hendrik) Kersten, geboren 6 augustus 1882 te Deventer opvalt, is zijn vroege bekering „Het heeft den Heere behaagt mij op tienjarigen leeftijd door Zijnen Geest krachtdadig te overtuigen. Nooit zal ik die plaats vergeten, die ik als een verloren zondaar verlaten moest. Vele nachten bracht ik door met bitter klagen. Een jaar daarna mocht ik den Heere Jezus als de weg der zaligheid leeren kennen.." Later gaat hij urenlang de oude schrijvers lezen, Brakel en natuurlijk Smijtegelt. Tijdens een onder wijzerschap aan de Keucheniusschool in Den Haag komt Kersten tegenover de leer van de veronder stelde wedergeboorte van dr. Kuyper te staan een nieuwe theologische visie die in brede kringen gehoor vindt. In 1902 volgt het besluit hem daarom te ontslaan. Hij vraagt en verkrijgt eervol ontslag per 1 februari 1902. Intussen volgt zijn oefenaarschap en komt Kersten 1901 in Middelburg aan. Door een misverstand is er geen rijtuig en moet hij in de stromende regen naar Grijpskerke lopen, waar de scriba met hem meegaat naar Meliskeke, zijn standplaats. In dit dorp was zijn plaats als consulent van de kwijnende gemeente, de enige kruisgemeente in Zeeland. In 1905 wordt hij als predikant te Rotterdam beroepen. De Vereniging De vereniging van 1907 wordt het best in beeld gebracht met het schema dat hierbij is gereprodu ceerd. De gemeenten van ds. D. Bakker zijn na 1907 Dc school te Borssele. k y M geleidelijk (voor een groot deel) tot de Gerefor meerde Gemeenten overgegaan. De Gereformeerde Kerken zijn met een zijlijn aangegeven. Er zijn bezwaren tegen de vereniging tot Gereformeerde Gemeenten, en één van degenen die eerst instemde was ds. L. Boone (een autobiografie is in 1935 te Bruinisse verschenen) maar hij trok zich later terug, omdat hij „bij het oude van den godzaligen ds. Ledeboer en den godzaligen ds. Van Dijke en den godzaligen ds. Bakker" wilde blijven, „bij al haar gewoonten". Zijn hoofdbezwaar was dat de predi kanten uit de „Kruiskerken" niet zullen overgaan tot het dragen van de steek en korte broek, terwijl in de oude kruisgemeenten ook de psalmen van Datheen niet gezongen zullen worden, al is elke predikant vrij om in deze gemeenten toch de be rijming van Datheen van de kansel te lezen. Een kerk met orde De Dordtse Kerkorde was in 1907 aanvaard als akkoord van kerkelijke gemeenschap en handhaving daarvan. Kersten was hiervan diep doordrongen. Hij stelt duidelijk dat de kerk geen vereniging is, maar kerk des Heeren. Kwesties over tucht houden de gemoederen bezig. Wat is het bindend karakter van de synodale vergadering? Kersten, sinds 1905 predikant te Rotterdam stelt de kerkenordening op van 1619 als akkoord van kerkelijke gemeenschap. Kersten is een Saambinder. Tucht beoogt het behoud. Tuchtoefening is aller eerst roeping van de gehele gemeenten. De nacht van Kersten In Middelburg valt een belangrijke beslissing: op 24 april 1918 wordt de Staatkundig Gereformeerde Partij opgericht. Kersten wordt voorzitter. Er is een portret van hem van 1920 als van de man die weet wat hij wil. In 1922, mede door een program van aktie waarin campagne voor handhaving van het christelijk karakter der natie, tegen dwangverzeke ring, tegen vrouwenkiesrecht en tegen vaccinatie- dwang centraal wordt gesteld, wordt hij kamerlid. Hij is nu veertig. Er is zelfs nog een nacht van Kersten het gezantschap bij de Paus. In de late avond van 10 november 1925 wordt het amende ment aanvaard: geen gelden voor het gezantschap. Het betekent de val van het kabinet-Colijn. De val kwam voor Kersten onverwacht. Wat is zijn politieke betekenis? Er zijn enkele tastbare resul taten: de afschaffing van het gezantschap bij de Paus, de verbreking van de rechtse coalitie die daarmee verbonden isde opheffing van de vac- cinatiedwang die mede het gevolg is van het optreden van de S.G.P. en de vrijstelling van de gewetensbezwaarden in verband met de verplichte verzekering, die sindsdien een vast gegeven is in de wetgeving. Heil van de jeugd Er is een plaatje van de school te Borssele. Tussen het eerste en tweede lokaal bevindt zich een mar meren plaat met de inscriptie: De eerste steen is gelegd de 24e juli 1913 door ds. G. H. Kersten. In 1920 brengt de wet de vurig begeerde financiële 222

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1972 | | pagina 30