6\£> Nl
O-O N
SYMBQLBN
IN ZEEUWSCH-VLAANDEREN
odal
aarde
dubbele wolfs- hemel
spiraal angel
hiëros
gamos van
hemel en
aarde
met afleidingen
en
vereenvoudigingen
siering aangebracht op het Vlaams-Romeinse
aardewerk dat in de eerste eeuwen na Christus in
deze streken door de inheemse, vermoedelijk
Keltische, bevolking werd vervaardigd. Zowel de
Germanen als de Kelten hadden dus de Ing als
symbool voor de vruchtbaarheid. Op de sierlijk
gevormde vazen uit die tijd zien we dan bovendien
soms nog een vruchtbaarheidssymbool, uitgebeeld
door driemaal twee vrouwenborsten op de „schou
der" van de vaas. Ook een duidelijk symbool.
Afbeelding 10 is ook een hek met kruisende lijnen,
ook voorzien van het Odal-symbool. Op dit hek is met
witte verf echter nog eens de ruit de Ing aan
gegeven.
Op een tocht door de aangrenzende streek in België,
tussen Sint-Margriet, Eekloo en Sint-Laureins, zijn
prachtige Ing-symbolen op de hekken te zien en
ook vaak de Odal. Waaruit we kunnen concluderen
dat deze symbolen in het hele noordelijke gedeelte
van het vroegere graafschap Vlaanderen nog steeds
worden aangetroffen, ook al wordt de betekenis
ervan jammer genoeg, niet meer begrepen.
Geraadpleegde literatuur:
J. van Baal: „Symbols for communication".
Matthias Becker: „Bild - Symbol - Glaube".
H. Rudolf Engler: „Die Sonne als Symbol".
F. E. Farwerck: „Noordeuropese mysteriën en hun sporen tot heden".
F. E. Farwerck: „Het teken van dood en herleving en het raadsel van
het Angelsaksische runenkistje".
George Ferguson: „Signs and symbols in Christian Art".
Dorothea Forstner O.S.B.: „Die Welt der Symbole".
W. F. van Heemskerck Düker en J. van Houten: „Zinnebeelden in
Nederland."
Carl G. Jung: „De mens en zijn symbolen".
Manfred Lurker: „Symbol, Mythos und Legende in der Kunst".
Sébastien Sterckx en Gérard de Champeaux: „Introduction au
Monde des Symboles".
Herman Wirth: „Die heilige Urschrift der Menschheit".
De Hiëros Gamos van hemel en aarde was dus:
(zie tekening)
Dit werd het symbool voor vruchtbaarheid. In de
loop der eeuwen is deze figuur veranderd en ver
eenvoudigd. (Zie tekening.)
Het is natuurlijk niet zo, dat in West-Zeeuwsch-
Vlaanderen helemaal geen duidelijke Ing-symbolen
op de hekken voorkomen. Op afbeelding 8 staat een
heel mooie Ing in de vroegere ruitvorm. Op afbeel
ding 9 zien we eigenlijk het hele hek als symbool
voor „Moeder Aarde", uitgebeeld als de kruiselings
geploegde akker. Er boven nog het Odal-symbool.
Deze zelfde gekruiste lijnen zijn vaak ook als ver-
202