6\£> Nl O-O N SYMBQLBN IN ZEEUWSCH-VLAANDEREN odal aarde dubbele wolfs- hemel spiraal angel hiëros gamos van hemel en aarde met afleidingen en vereenvoudigingen siering aangebracht op het Vlaams-Romeinse aardewerk dat in de eerste eeuwen na Christus in deze streken door de inheemse, vermoedelijk Keltische, bevolking werd vervaardigd. Zowel de Germanen als de Kelten hadden dus de Ing als symbool voor de vruchtbaarheid. Op de sierlijk gevormde vazen uit die tijd zien we dan bovendien soms nog een vruchtbaarheidssymbool, uitgebeeld door driemaal twee vrouwenborsten op de „schou der" van de vaas. Ook een duidelijk symbool. Afbeelding 10 is ook een hek met kruisende lijnen, ook voorzien van het Odal-symbool. Op dit hek is met witte verf echter nog eens de ruit de Ing aan gegeven. Op een tocht door de aangrenzende streek in België, tussen Sint-Margriet, Eekloo en Sint-Laureins, zijn prachtige Ing-symbolen op de hekken te zien en ook vaak de Odal. Waaruit we kunnen concluderen dat deze symbolen in het hele noordelijke gedeelte van het vroegere graafschap Vlaanderen nog steeds worden aangetroffen, ook al wordt de betekenis ervan jammer genoeg, niet meer begrepen. Geraadpleegde literatuur: J. van Baal: „Symbols for communication". Matthias Becker: „Bild - Symbol - Glaube". H. Rudolf Engler: „Die Sonne als Symbol". F. E. Farwerck: „Noordeuropese mysteriën en hun sporen tot heden". F. E. Farwerck: „Het teken van dood en herleving en het raadsel van het Angelsaksische runenkistje". George Ferguson: „Signs and symbols in Christian Art". Dorothea Forstner O.S.B.: „Die Welt der Symbole". W. F. van Heemskerck Düker en J. van Houten: „Zinnebeelden in Nederland." Carl G. Jung: „De mens en zijn symbolen". Manfred Lurker: „Symbol, Mythos und Legende in der Kunst". Sébastien Sterckx en Gérard de Champeaux: „Introduction au Monde des Symboles". Herman Wirth: „Die heilige Urschrift der Menschheit". De Hiëros Gamos van hemel en aarde was dus: (zie tekening) Dit werd het symbool voor vruchtbaarheid. In de loop der eeuwen is deze figuur veranderd en ver eenvoudigd. (Zie tekening.) Het is natuurlijk niet zo, dat in West-Zeeuwsch- Vlaanderen helemaal geen duidelijke Ing-symbolen op de hekken voorkomen. Op afbeelding 8 staat een heel mooie Ing in de vroegere ruitvorm. Op afbeel ding 9 zien we eigenlijk het hele hek als symbool voor „Moeder Aarde", uitgebeeld als de kruiselings geploegde akker. Er boven nog het Odal-symbool. Deze zelfde gekruiste lijnen zijn vaak ook als ver- 202

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1972 | | pagina 10