de middel-burgers majoor van de schutterij en mede-op- richter van de vrijzinnig-democratische bond. Óok inspirator van veie comité's, zoals dat voor de Belgische vluchtelingen in 1914. Toch was hij niet deftig genoeg voor de aanzienlijken om kandidaat voor de Tweede Kamer te worden. Dat werd Van Raalte, die connecties had met „De Schelde" in Vlissingen. Er was ook nog een directeur van het postkantoor, een kleine halve eeuw geleden, die in ambts kostuum naar de recepties van de com missaris placht te gaan. Een upper- middle class-man die vergeefs naar de uppers reikte? Hij viel terug op zijn attri buut. Met de grote bourgeoisie is de hoofd stedelijke muziekcultuur nauw verbon den. De „Vereeniging voor instrumen tale muziek" dateert van 1888, nadat schillende commissionairs ook. Multa- tuli verscheen in de kring van progres sieven; de meesten waren Dreyfusard. Open was het gezelschap niet, want wie van geringe afkomst was en een rijke vrouw trouwde viel tussen de kaai van de upper- en het schip van de middle- middle classes. Het was het denkend deel der natie, veelal buitenkerkelijk. Als zodanig hebben zij de kleine luyden van Kuyper mee helpen provoceren. Het waren de eigenlijke poorters van de stad; ambachtsheer en aristocratie en de dorper of huisman hoorden thuis op het land. Toen de HBS haar arbituriënten ging afleveren kreeg de beweging een bredere grondslag. Herman Snijders hoorde maar voor een klein deel in deze groep thuis. Hij was leraar in geschiedenis aan de RHBS, het sociale proces ingrijpend was cd wijzigd, nieuwe technologieën w.ar-< ingevoerd en inwijking van nieuwe me" sen had plaatsgevonden, om Lynff variëren. De oude aristocratie trad rff zo gauw voor derden op. De vier jonkd Van Teylingen formeerden geheel 3' negentiende-eeuwse stijl een kwart'' dat in eigen kring concerteerde. Mie d(3 burg kreeg zijn Cleuver, Morks, Cad Kuiler, Noske, mevrouw C. Dresde:{ Dhont, een jarenlange traditie met A Matthëus, de befaamde Abdijconce te3 die in het Schuttershof en de Buiten up de Kleppermars, het zangkoor ."d Oefening en Uitspanning", het Manne3 koor, „Hosanna", „Soli Deo Gloria" ent- „Volksstem". Bij de Abdijconcerten i'< de élite op het hardstenen bordes vf „Hotel Abdij". 1 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1973 | | pagina 8