de middel-burgers
majoor van de schutterij en mede-op-
richter van de vrijzinnig-democratische
bond. Óok inspirator van veie comité's,
zoals dat voor de Belgische vluchtelingen
in 1914. Toch was hij niet deftig genoeg
voor de aanzienlijken om kandidaat voor
de Tweede Kamer te worden. Dat werd
Van Raalte, die connecties had met „De
Schelde" in Vlissingen. Er was ook nog
een directeur van het postkantoor, een
kleine halve eeuw geleden, die in ambts
kostuum naar de recepties van de com
missaris placht te gaan. Een upper-
middle class-man die vergeefs naar de
uppers reikte? Hij viel terug op zijn attri
buut.
Met de grote bourgeoisie is de hoofd
stedelijke muziekcultuur nauw verbon
den. De „Vereeniging voor instrumen
tale muziek" dateert van 1888, nadat
schillende commissionairs ook. Multa-
tuli verscheen in de kring van progres
sieven; de meesten waren Dreyfusard.
Open was het gezelschap niet, want wie
van geringe afkomst was en een rijke
vrouw trouwde viel tussen de kaai van
de upper- en het schip van de middle-
middle classes. Het was het denkend
deel der natie, veelal buitenkerkelijk.
Als zodanig hebben zij de kleine luyden
van Kuyper mee helpen provoceren. Het
waren de eigenlijke poorters van de
stad; ambachtsheer en aristocratie en
de dorper of huisman hoorden thuis op
het land. Toen de HBS haar arbituriënten
ging afleveren kreeg de beweging een
bredere grondslag.
Herman Snijders hoorde maar voor een
klein deel in deze groep thuis. Hij was
leraar in geschiedenis aan de RHBS,
het sociale proces ingrijpend was cd
wijzigd, nieuwe technologieën w.ar-<
ingevoerd en inwijking van nieuwe me"
sen had plaatsgevonden, om Lynff
variëren. De oude aristocratie trad rff
zo gauw voor derden op. De vier jonkd
Van Teylingen formeerden geheel 3'
negentiende-eeuwse stijl een kwart''
dat in eigen kring concerteerde. Mie d(3
burg kreeg zijn Cleuver, Morks, Cad
Kuiler, Noske, mevrouw C. Dresde:{
Dhont, een jarenlange traditie met A
Matthëus, de befaamde Abdijconce te3
die in het Schuttershof en de Buiten up
de Kleppermars, het zangkoor ."d
Oefening en Uitspanning", het Manne3
koor, „Hosanna", „Soli Deo Gloria" ent-
„Volksstem". Bij de Abdijconcerten i'<
de élite op het hardstenen bordes vf
„Hotel Abdij". 1
9